Kværner ASA: Resultat for andre kvartal 2015

16. juli 2015 - Økende ordreinngang og aktivitetsnivå i et krevende marked. Kværners ordreinngang i andre kvartal var på 5 674 millioner kroner, en økning fra 5 360 millioner i samme kvartal i fjor. Selskapet har fortsatt det høye aktivitetsnivået med driftsinntekter på 3 125 millioner kroner i andre kvartal, en økning på 9 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor. Kværner har en solid netto kontantbeholdning, noe som er en særlig styrke i dagens marked. Styret har revidert utbyttepolitikken for å reflektere at en solid balanse og kontantbeholdning er en prioritet.

Kværner har en portefølje av prosjekter i ulike faser med et forholdsvis vidt marginspekter. I tillegg legger kostnader forbundet med internasjonal forretningsutvikling, lav utnyttelse av kapasiteten i Jackets, samt restruktureringskostnader press på marginene.

Resultatet før skatt, renter, av- og nedskrivninger (EBITDA) var 109 millioner i andre kvartal 2015, opp fra 101 millioner i forrige kvartal. I andre kvartal 2014 var EBITDA 289 millioner kroner, betydelig påvirket av at ett prosjekt passerte 20 prosent ferdigstillelse i dette kvartalet, på toppen av en positiv effekt fra endelig sluttføring av et historisk prosjekt. EBITDA marginen var 3,5 prosent i andre kvartal 2015, en forbedring fra 2,9 prosent i forrige kvartal.

- Vi opprettholder vårt fokus på forutsigbar prosjektgjennomføring og gjør ytterligere tiltak for å øke lønnsomheten. Vi ser fortsatt noen utvalgte prospekter som er interessante innenfor våre markedssegmenter, og tar flere grep for å øke vår konkurranseevne. Den største verdien i Kværner er at våre ansatte har dokumentert ekspertise og erfaring med å gjennomføre komplette prosjekter til den laveste totalprisen, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

I juli 2015 ble det gjennomført en vellykket refinansiering av kredittfasiliteten på 3 milliarder kroner. Kværner opprettholder i tillegg en robust kontantbeholdning. Arbeidskapitalen var negativ med 483 millioner kroner ved utgangen av kvartalet, sammenliknet med 541 millioner kroner ved utgangen av første kvartal 2015. Egenkapitalandelen var på 35 prosent per 30. juni 2015, opp fra 34 prosent 31.mars 2015.

Til tross for krevende markedsforhold og tøff konkurranse, økte Kværners ordrereserve med 1 902 millioner kroner i løpet av andre kvartal fra 15 840 millioner kroner ved utgangen av første kvartal 2015. Ordreinngangen i kvartalet inkluderer Kværners andel av kontrakten på 6.7 milliarder i prosjektpartnerskap med KBR for EPC leveranse av plattformdekket til utstyrs- og boligplattformen på Johan Sverdrup. Sammen med andre ordrer, og vekst i den eksisterende prosjektporteføljen, bidro dette til en total ordrereserve på 17 742 millioner kroner ved utgangen av andre kvartal.

Mens olje- og gassindustrien går gjennom en utfordrende periode, har Kværner gjennomført en rekke tiltak for å videreføre den strategiske kursen og for å komme ut av denne perioden med en styrket posisjon. Det høye aktivitetsnivået gir god styringsfart. De pågående initiativene for lavere kostnader og økt produktivitet støtter den konkurransedyktige leveransemodellen. Samtidig gir den solide ordrereserven forutsigbarhet de neste årene.

- I et krevende marked der mange har utfordringer, vil vi utnytte vårt solide fundament, og fortsette å videreutvikle en sterkere konkurranseposisjon. Kværner vil opprettholde en sterk finansiell struktur for å sikre den nødvendige robustheten gjennom denne krevende perioden. Fokuset understrekes også av dagens melding om at styret har revidert utbyttepolitikken slik at den reflekterer prioriteringen av å beholde en solid balanse og kontantbeholdning, sier Haugan.

Styret har foreslått en utbytteutbetaling på 15 øre per aksje som skal utbetales i oktober 2015.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på www.kvaerner.com

Investor Relations:
Ingrid Aarsnes, SVP Investor Relations & Communications, Kvaerner, Tel: +47 67 59 50 46, Mob: +47 950 38 364, email: ir@kvaerner.com

Torbjørn Andersen, VP Communications, Kvaerner, Mob: +47 928 85 542,
email: torbjorn.andersen@kvaerner.com

Kværner er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Kværner ASA består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen") og er en internasjonal leverandør og foretrukket partner for olje- og gass operatører, samt andre ingeniør- og fabrikasjonsselskaper. Kværner og selskapets rundt 2 900 HMS-fokuserte og erfarne medarbeidere er anerkjent for å planlegge og gjennomføre noen av verdens mest krevende prosjekter.

I 2014 hadde Kværner gruppen en samlet omsetning på nær 14 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2015 på 17,7 milliarder kroner. Kværner er børsnotert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com