Kværner ASA: Resultat for fjerde kvartal 2013

14. februar 2014 - Kværner hadde økning i driftsinntekter og marginer i fjerde kvartal 2013 sammenliknet med fjerde kvartal 2012. Kværner har et forbedret resultat også for hele 2013 sammenliknet med 2012. En solid ordrereserve gir høy aktivitet ved inngangen til 2014. Kværner fortsetter å prioritere en effektiv gjennomføring av pågående prosjekter og posisjonering mot nye prosjekter. Selskapet gjennomfører allerede en rekke konkrete forbedringer, og målet er å redusere kostnader med 15 prosent.

Etter salget av North American Construction i desember, har Kværner bokført en gevinst på 272 millioner kroner. I regnskapet er gevinsten presentert som en del av resultat fra avviklet virksomhet.

Driftsinntektene for fjerde kvartal 2013 ble på 3 939 millioner kroner, opp fra 2 669 millioner kroner i siste kvartal 2012. Resultatet før skatt, renter, av- og nedskrivninger (EBITDA) i fjerde kvartal 2013 ble 180 millioner kroner, noe som ga en EBITDA margin på 4,6 prosent. Dette representerer en økning fra fjerde kvartal 2012, da EBITDA var 118 millioner og EBITDA-marginen var på 4,4 prosent.

Driftsinntektene for hele året ble 12 960 millioner kroner, en betydelig vekst fra 2012 da de konsoliderte driftsinntektene endte på 8 867 millioner kroner. EBITDA for 2013 endte på 636 millioner kroner, en oppgang fra en EBITDA på 417 millioner kroner i 2012. Dette ga en EBITDA margin på 4,9 prosent for 2013, sammenliknet med en EBITDA på 4,7 prosent i 2012.

I henhold til selskapets utbyttepolitikk foreslår styret en utbytteutbetaling på 61 øre per aksje i april.

- Resultatene i fjerde kvartal og for hele året viser at vi har høy aktivitet og god kapasitetsutnyttelse. Samtidig fortsetter vi arbeidet med å redusere kostandene for å forbedre konkurranseevnen i 2014, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

Ordrereserven ved inngangen til 2014 var 22 809 millioner kroner. Dette er over 2 000 millioner kroner høyere enn for ett år siden. Ordreinngangen i fjerde kvartal var på 1 925 millioner kroner.

- Vi står fast ved våre hovedprioriteringer. Disse består av å gjennomføre og levere pågående prosjekter i henhold til planer og kundenes spesifikasjoner.  Vi har en sterk ordrebok for selskapet, unntatt for Jacket virksomheten. Vi gjennomfører nå en vurdering av ulike muligheter for verftet på Verdal og vi må konkludere på dette arbeidet snarest, sier Haugan.

Kværner varslet allerede i februar 2012 om iverksettelsen av et omfattende forbedringsarbeid der industrialisering av modellene for prosjektgjennomføring er en nøkkelfaktor for å redusere kostnadene og for å øke produktiviteten. Kværners mål er at forbedringene som er iverksatt vil redusere kostnader med 15 prosent.

- Det gleder oss at alle aktørene i denne industrien er enige om viktigheten av forbedringer og industrialisering, sier Jan Arve Haugan.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på www.kvaerner.com

Merk: Som følge av salg av eiendeler og virksomhet knyttet til North American Construction, er gjenværende tvistesaker innen segmentet Downstream & Industrials presentert som avviklet virksomhet fra fjerde kvartal 2013. Sammenligningstall er utarbeidet.

Ingrid Aarsnes, SVP Investor Relations & Communications, Kvaerner, Tel: +47 67 59 50 46 , Mob: +47 950 38 364

Torbjørn Andersen, Communications, Mob: +47 928 85 542

Kværner er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Kværner ASA består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen") og er en internasjonal leverandør og fortetrukket partner for olje- og gass operatører, samt andre ingeniør- og fabrikasjonsselskaper. Kværner og selskapets mer enn 2 800 HMS-fokuserte og erfarne medarbeidere er anerkjent for å planlegge og gjennomføre noen av verdens mest krevende prosjekter.

I 2012 hadde Kværner gruppen av selskaper en samlet omsetning på 11 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. september 2013 på i underkant av 27 milliarder kroner. Kværner ble børsnotert på Oslo Børs 8. juli 2011 med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com