Kværner ASA: Resultat for første kvartal 2012

8. mai 2012 - Kværners driftsinntekter i første kvartal 2012 var 2 388 millioner kroner. Resultatet før skatt, renter, av- og nedskrivninger (EBITDA) ble 159 millioner kroner, noe som ga en EBITDA-margin på 6,7 prosent.

- Kvartalet ble bedre enn vi forventet, men suksessen så langt endrer ikke våre tidligere uttalelser om at det er stor finansiell usikkerhet for dette året. I vår eksisterende portefølje, vil bare noen få prosjekter løpe igjennom hele året og de vil derfor bare gi begrensede bidrag til resultatet, og det er mulig vi ikke oppfyller markedets forventninger i år, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

Driftsinntektene i første kvartal 2012 endte på 2 388 millioner kroner sammenliknet med 3 722 millioner kroner i første kvartal 2011. Dette tilsvarer en nedgang på nesten 36 prosent eller 1 334 millioner.

Kværner hadde lav aktivitet i første kvartal som følge av at større prosjekter enten er ferdigstilt eller er i sluttfasen. Nye prosjekter er startet opp, men det vil ta noe tid før disse bidrar til resultatene.

EBITDA for første kvartal 2012 endte på 159 millioner kroner, ned fra 464 millioner i tilsvarende kvartal i fjor. EBITDA for kvartalet var positivt påvirket av en reduksjon i prosjektavsetninger i Upstream-segmentet. EBITDA-marginen for første kvartal ble 6,7 prosent, sammenlignet med 12,5 prosent i samme periode i 2011.

Ordreinngangen i første kvartal endte på 3 197 millioner kroner sammenliknet med   7 049 millioner kroner i første kvartal 2011. Ved slutten av første kvartal 2012 var ordrereserven 10 813 millioner kroner, som er en økning på 766 millioner kroner fra slutten av fjerde kvartal 2011.

- For å realisere vårt fulle potensial vil vi kontinuerlig forbedre selskapets underliggende drift for å videreutvikle vår finansielle styrke. Markedsutsiktene er lovende, og i løpet av de siste månedene har vi vunnet flere viktige kontrakter. Vi møter sterk, global konkurranse og jobber med ytterligere å styrke vår konkurransekraft.  2012 vil uansett være et overgangsår, avslutter Jan Arve Haugan.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på www.kvaerner.com.

Mariken Holter, kommunikasjonsdirektør Kværner, mobil: +47 917 87 358.

Investor relations:
Ingrid Aarsnes, SVP Investor Relations, Kværner, tel: +47 67 59 50 46, mobil:+47 950 38 364.

Kværner ASA er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Selskapet har mer enn 3 200 HMS-fokuserte, høyt kvalifiserte og erfarne medarbeidere og består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen"). Kværner er en internasjonal leverandør som planlegger og realiserer noen av verdens mest krevende prosjekter som en foretrukket partner for olje- og gassoperatører innenfor både opp- og nedstrømsvirksomhet, industriselskaper, samt ingeniør- og fabrikasjonsleverandører.

I 2011 hadde Kværner gruppen av selskaper en samlet omsetning på mer enn 13 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 31. desember 2011 på mer enn 10 milliarder kroner. Kværner ble børsnotert på Oslo Børs 8. juli 2011 med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com.