Sky sikrer fin Flyt

Report this content

(Oslo 14.05.2013) Norges første i sitt slag gir små og mellomstore bedrifter nye muligheter.

Telekomselskapet Kvantel  har utviklet en skybasert IT-kommunikasjonsplattform som er tilgjengelig også for små og mellomstore bedrifter. Tjenesten heter FLYT og gjør det mulig for selskap i alle størrelser å implementere moderne IT-infrastruktur. Med på laget har de blant annet hatt de to IT-kjempene CGI og Microsoft.

– Fordelen med FLYT er at bedrifter i Norge nå har mulighet til å jobbe i skyen, uansett størrelse. I praksis betyr det at alle ansatte til enhver tid har tilgang til kollegaer og informasjon, uavhengig av hvor man befinner seg. I tillegg kan man ringe fra Lync til mobil- og fasttelefoner via nettet sier, administrerende direktør i Kvantel, Terje Gausel.

Norges første

Skybaserte IT-løsninger er ikke nytt i seg selv, men med FLYT har norske bedrifter muligheten til å bli en del av den moderne IT-verden gjennom helt ny teknologi. I praksis gjør skytjenester at brukerne ikke trenger å bry seg om selve serverne og de fysiske maskinene, som er eid av leverandøren CGI og plassert utenfor kundens lokaler. Tjenestene blir levert direkte via internett. FLYT  er Norges første såkalte Lync Shared Cloud som er støttet av Microsoft support og leveringsklar basert på såkalte shared cloud-prinsipper.

– Man kjøper en tjeneste som blir levert nærmest umiddelbart. Prisen blir svært redusert med denne teknologien, i tillegg til at man ikke trenger å bekymre seg for vedlikehold og nedetid. Vedlikeholdet av tjenestene ivaretas kontinuerlig for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet, sier Gausel.

IT-løsningen tilbyr kjente programmer som Exchange og Lync, men på en kostnadseffektiv og fremtidsrettet plattform. Ved å jobbe via skyen, får bedriftene mulighet til å ringe direkte fra Lync til mobil- og fasttelefoner. Det kutter kundenes kommunikasjonskostnader betraktelig.

– Exchange og Lync er komplekse og krevende når de skal installeres i kundenes egne lokaler. Ved å kjøpe en standardisert, ferdig installert tjeneste sikrer man rask oppstart og en enkel og vedlikeholdsfri hverdag. I tillegg vil tjenestene i seg selv kunne bidra til betydelige kostnadsreduksjoner, sier Gausel

Serverne og den øvrige IT-infrastrukturen er plassert i datalhaller på Østlandet, men er selvsagt tilgjengelig for bedrifter i hele landet.

–  Alle som driver næringsvirksomhet er opptatt av gode prosesser og vil ha en så friksjonsfri arbeidsdag som mulig. Kundene får tilgang til kollegaer og data til enhver tid, uten å måtte bruke tid på vedlikehold. Endelig er dette også mulig for små og mellomstore bedrifter med begrensede IT-ressurser. Vi er svært stolte av å kunne tilby FLYT til det norske markedet sammen med to av verdens ledende IT-selskaper, CGI og Microsoft, sier Terje Gausel

FAKTABOKS:

• En skybasert kommunikasjonsplattform innebærer at man alltid har tilgang til de samme tjenestene og filene uansett hvor man oppholder seg.
  • Filene lagres i servere som ikke er fysisk plassert på arbeidsplassen, men i store anlegg driftet av operatøren. Derfor har man alltid tilgang til datafilene, uansett hvor man er.
  • Shared Cloud er en tids- og kostnadseffektiv måte å knytte bedriften til skytjenester. Skyen er ikke eid av bedriften, men av leverandøren. Data blir tilgjengelig over nettet.

Kvantel

• Norges største uavhengige telekom-operatør
  • Har levert telefoni, internett og IPVPN til bedrifter i Norge i over 15 år
  • Telekom-operatøren med lengst erfaring av ren IP-basert telefoniplattform