Flere og flere tar pant i smykkene sine når gullprisen når rekordnivåer

Report this content

Gullprisen i norske kroner har i løpet av året nådd nye rekordnivåer. Både økende pris i dollar og en sterkere dollar har ført til at gullprisen har steget fra omtrent 570 kroner ved årets begynnelse til 715 i begynnelsen av desember. På fem år har gullprisen doblet seg. Lånekontoret, Norges eneste pantbank, ser en økende interesse fra norske husholdninger for å belåne sine gullgjenstander. Det har vært en økning i lånebeholdningen i løpet av året, og cirka 85 prosent består av pant i gullgjenstander.

Prisen på gull styres av en rekke forskjellige faktorer. Selvfølgelig har prisen på selve råvaren stor innvirkning, men også valutakurser, økonomiske sykluser og usikkerheten i andre markeder spiller en rolle. Uroligheter i verden har også en tendens til å få gullprisen til å stige ytterligere. Dette gjør at man kan låne mer på sitt gull i dag enn man kunne for eksempel for tre år siden.

Hos Lånekontoret kan man belåne gjenstander med andrehåndsverdier som klokker, antikviteter, sølvgjenstander, bunader og merkevesker. Gull har over tid vært det mest vanlige å belåne.

- Det finnes et alternativ til forbrukslån som er tryggere, og det er å låne av seg selv ved å pantsette egne verdigjenstander hos Lånekontoret. Med den høye gullprisen er det mulig å få et stadig større lånebeløp på sine gullgjenstander, sier Helle Biseth Markussen, daglig leder på Lånekontoret.

Hvis man ikke kan eller ønsker å innløse pantet, blir det solgt på auksjon, og et eventuelt overskudd går tilbake til låntakeren. Man risikerer dermed aldri å havne i en gjeldsfelle eller å få en betalingsanmerkning på grunn av et pantelån.

Lånekontoret er den eneste pantbanken i Norge og har en lang historie. Den ble grunnlagt i 1888 av Oslo kommune for å hjelpe de fattige og forhindre ågerlån. I dag er Lånekontoret en del av et stiftelseseid selskap som tilbyr lån til alle som har verdigjenstander av varig verdi.

Lånekontoret ønsker å øke bevisstheten om at pant er et godt alternativ til forbrukslån. Lånekontoret er også en del av den sosiale økonomien, der mennesker får hjelp til å løse sine økonomiske problemer uten å lide negative konsekvenser.

Kontakt Lånekontoret på telefon 94 17 95 65 eller e-post lanekontoret@lanekontoret.no,
nettside: https://www.lanekontoret.no/slikfungererdet/

Lånekontoret er Norges eneste pantebank, åpen siden 1888. Pantebank er en finansiell institusjon som tilbyr kortsiktige lån sikret med verdigjenstander. Denne låneformen er en av verdens eldste. Så langt tilbake som for tre tusen år siden ble de første kjente pantelånsforretningene drevet i Kina. De vanligste gjenstandene som belånes på Lånekontoret i dag er gull, klokker og sølvobjekter, men det meste med en annenhåndsverdi som også kan oppbevares i en pantebank, kan det lånes på.

Quick facts

Tweet dette

Sitater

- Det finnes et alternativ til forbrukslån som er tryggere, og det er å låne av seg selv ved å pantsette egne verdigjenstander hos Lånekontoret. Med den høye gullprisen er det mulig å få et stadig større lånebeløp på sine gullgjenstander.
Helle Biseth Markussen, daglig leder på Lånekontoret.