Pantbanken Lånekontoret avslører vårens mest populære gjenstander å pantsette

Report this content

Pantbanken Lånekontoret har listet opp høstens fem mest populære gjenstander å pantsette. Det toppes av øredobber i 18 karat gull med en gjennomsnittlig pantsettelsesverdi på 9 000 kroner.

Følgende er listen over de mest pantsatte verdiobjektene

1) Øredobber 18K gull

2) Herreur Rolex

3) Gullmynt 24K

4) Brosje med perler 14K gull

5) Bunader

- Vi ser en trend i at flere nordmenn velger å låne av seg selv ved å pantsette egne verdiobjekter på Lånekontoret. Det meste er i gull, men det har i økende grad utvidet seg til andre verdiobjekter, sier Helle Biseth Markussen, Daglig leder på Lånekontoret.

På pantbanken Lånekontoret får man et lån mot et objekt som sikkerhet, for eksempel smykker, klokker eller antikviteter. Hvis man ikke kan eller vil innløse pantet, selges det på auksjon, og et eventuelt overskudd går tilbake til låntakeren. Man risikerer dermed aldri å havne i en gjeldsfelle, få betalingsanmerkning eller gå konkurs på grunn av et pantelån.

Lånekontoret er den eneste pantbanken i Norge og har en lang og rik historie. Lånekontoret ble grunnlagt i 1888, og er i dag et stiftelseseid selskap som tilbyr lån til alle som har verdisaker av varig verdi.

Lånekontoret ønsker å øke bevisstheten om pantbanken som et godt alternativ til forbrukslån blant både forbrukere og myndigheter som berører forbrukerkreditter. Pantbanken er en del av den sirkulære økonomien, der gjenstander får et nytt liv i stedet for å havne på søppelfyllingen eller ligge og samle støv i skuffen. Pantbanken er også en del av den sosiale økonomien, der mennesker får hjelp til å løse sine økonomiske problemer uten å lide negative konsekvenser.

Kontakt: Helle Biseth Markussen, daglig leder for Lånekontoret, telefon: 95 70 19 55,
e-post: helle.biseth.markussen@lanekontoret.no, nettside: https://www.lanekontoret.no/

Lånekontoret er Norges eneste pantebanksvirksamhet, åpen siden 1888. Pantbank er en finansiell institusjon som tilbyr kortsiktige lån sikret med verdigjenstander. Denne låneformen er en av verdens eldste. Så langt tilbake som for tre tusen år siden ble de første kjente pantelånsforretningene drevet i Kina. De vanligste gjenstandene som belånes på Lånekontoret i dag er gull, klokker og sølvobjekter, men det meste med en annenhåndsverdi som også kan oppbevares i en pantebank, kan det lånes på.

Tags:

Quick facts

Matpriser, renter, husleie og strømregninger - alt har blitt dyrere. Gull og gamle smykker som har ligget ubrukt hjemme i skuffen har blitt løsningen for mange. Den nåværende verdenssituasjonen har også fått gullprisen til å nå rekordnoteringer, noe som betyr at en gullgjenstand kan bringe inn tusenvis av kroner. Pantbanken Lånekontoret har listet opp høstens fem mest populære gjenstander å pantsette.
Tweet dette

Sitater

- Vi ser en trend i at flere nordmenn velger å låne av seg selv ved å pantsette egne verdiobjekter på Lånekontoret. Det meste er i gull, men det har i økende grad utvidet seg til andre verdiobjekter.
Helle Biseth Markussen, Daglig leder på Lånekontoret.