Lea bank ASA rapporterer et resultat før skatt i 2. kvartal på 43,4 MNOK

Report this content

Resultat før skatt for 2. kvartal 2022 viste et overskudd på 43,4 MNOK, noe som er en økning på 9,0 MNOK fra forrige kvartal. Brutto utlån økte med 351 MNOK til 5 838 MNOK. Netto renteinntekter økte med 7 MNOK til 121 MNOK i kvartalet. Egenkapitalen er ved kvartalsslutt 1 364 MNOK.

Dette er første gang banken rapporterer som Lea bank etter navnebyttet fra BRAbank 30. mai i år. I tillegg til fokus på utlånsvekst i nordiske kjernemarkeder forbereder banken seg for internasjonal ekspansjon, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen. Det er gledelig å se at topplinjeveksten er tilbake, og at alle markeder viser positiv utvikling. I tråd med strategien er nå utlånsporteføljen i Finland og Sverige større enn i Norge. Dette viser at vår geografiske driftsmodell fungerer, noe som er betryggende i forkant av kommende lansering av utlån i Spania, sier Berentsen.

Høydepunkter 2. kvartal 2022:

- Resultat før skatt 43,4 MNOK (etter skatt 32,7 MNOK)

- Netto renteinntekter 121 MNOK

- Brutto utlånsportefølje 5,8 milliarder

- Kostnadsprosent (C/I) 31.5%

- Bokført verdi per aksje 13,59 NOK

Lea bank ASA inviterer til Q2 presentasjon fredag 12. august kl. 10:00-11:00 hos Sparebank 1 Markets. Etter mange kvartaler med digital presentasjon vil det avholdes et fysisk møte. Dette blir første presentasjon etter re-brandingen fra BRAbank til Lea bank.

Vi ber om at deltakelse meldes til corporateaccess@sb1markets.no

Kontaktinformasjon: