Lindex akselererer sin sirkulære omstilling med ny fiber

Lindex tar ytterligere skritt og akselererer sin sirkulære transformasjon gjennom en langsiktig avtale med det finske Infinited Fibre Company og det patenterte fiberet Infinna™, laget av 100 prosent tekstilavfall. Samarbeidet med Infinited Fiber er et viktig skritt i Lindex sin transformasjon til et mer bærekraftig og sirkulært sortiment med råmaterialer fra tekstilavfall.

Med tanke på at kun en brøkdel av alt tekstilavfall i verden blir resirkulert, må det skje en endring, og vi er glade for å se aktører som Infinited Fiber muliggjøre dette. Infinited Fiber har teknologien og evnen til å lukke sirkelen og å forvandle tekstilavfall til en ny høykvalitets bomullslignende råvare. Dette er en fantastisk mulighet, ikke bare for Lindex, men for hele tekstilindustrien. Sammen kan vi drive frem positive endringer i tekstilindustrien samtidig som vi fortsetter vår sirkulære reise og reduserer vår miljøpåvirkning”, sier Annette Tenstam, Strategic Lead Circularity & Environmental Sustainability i Lindex.

Infinited Fiber tilbyr Infinna™, en unik, patentert og regenerert tekstilfiber med den myke og naturlige følelsen av bomull. Basert på innovativ teknologi, konverterer den bomullsrikt tekstilavfall til førsteklasses fibre av høy kvalitet. Ved å inkludere Infinna™, utvider Lindex sin materialportefølje og legger til et alternativ til bomull og andre kunstige cellulosefibre.

Lindex sitt partnerskap med Infinited Fiber er en langsiktig avtale for å sikre tilgang til materialer fra tekstilavfall gjennom fiberet fra Infinna, når den nye fabrikken starter i drift i 2026. Allerede neste år, 2024, vil Lindex begynne å teste det nye råstoffet som forberedelse til oppskalering av produksjonen.

Vi er glade for å samarbeide med Lindex. Med dette langsiktige partnerskapet kan vi bidra til deres søken etter å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner ved å gi dem et sirkulært alternativ til konvensjonelle materialer. Vi ser frem til at Infinna blir en del av Lindex sine plagg og igjen viser at merkevarer ikke trenger å gå på akkord mellom miljøkrav, kvalitet eller stil ved å bruke et høykvalitetsmateriale laget kun av brukte tekstiler. Med Infinna™ får du alt det””, sier Kirsi Roine, Key Account Director hos Infinited Fiber Company.

Å bytte til nye materialer og redusere påvirkningen og avhengigheten av naturressurser er en viktig del av Lindex sin sirkulære transformasjon og bærekraftløfte – å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner.

For mer informasjon, kontakt:

Hanne Wergeland
PR Executive
Tel: 47 41407612
E-mail: presse.no@lindex.com

Lindex er en av Europas ledende motekjeder, med rundt 440 butikker i 18 land og salg online over hele verden gjennom tredjepartspartnerskap. Lindex tilbyr inspirerende og prisgunstig mote, og sortimentet inkluderer flere ulike konsepter innen damemote, barnemote, undertøy og kosmetikk. Lindex vokser, både i egne kanaler, franchise og sammen med globale moteplattformer. Lindex høyere formål er å styrke og inspirere kvinner overalt, og Lindex bærekraftløfte er å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner ved å styrke kvinner, respektere planeten og sikre menneskerettighetene. Lindex er et heleid datterselskap av STOCKMANN plc. Mer informasjon er tilgjengelig på www.lindex.com.

Sitater