Lindex investerer i nytt omnilager for ytterligere vekst

Lindex investerer for fremtidig vekst og bygger ett nytt høyautomatisert omnilager. Det nye lageret skal forsyne alle moteselskapets salgskanaler og sikre effektiv distribusjon og lagerstyring i tråd med Lindex' fortsatte globale, digitale og bærekraftige vekst.

Virksomheten vår vokser, og for å øke leveringskapasiteten vår i tråd med vår globale og digitale utvidelse vil vi bygge et nytt høyautomatisert omnilager, hvor alle varer er tilgjengelige for alle salgskanaler. Den nye logistikkplattformen vår vil muliggjøre fortsatt vekst i flere kanaler og skape nye forretningsmuligheter. Det er den største investeringen i Lindex' historie og et avgjørende skritt for å oppfylle våre langsiktige vekstplaner og for å sikre fremtiden til logistikkvirksomheten vår. Det er veldig spennende og en viktig milepæl på reisen vår som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap”, sier CEO, Susanne Ehnbåge.

Lindex' nye omnilager skal håndtere vareforsyningen til alle moteselskapets butikker, den sterkt voksende e-handelen og selskapets tredjepartssamarbeid med globale moteplattformer. Det høyautomatiserte og klimasmarte anlegget, som skal bygges i Alingsås, blir cirka 40.000 kvadratmeter stort og er planlagt satt i drift i 2024. Lindex' investeringsbeløp er rundt 110 millioner euro, inkludert tomt, bygg og automatisering.

Vi har høye krav til vårt fremtidige omni-lager, som skal erstatte vårt nåværende lager i Partille og vårt e-handelslager i Borås, hvor vi nærmer oss maksimal kapasitet. Med det nye anlegget vårt i Alingsås vil vi i utgangspunktet kunne firedoble kapasiteten til e-handelen vår og sikre en skalerbar og bærekraftig logistikkløsning for alle salgskanaler. Den opprinnelige kapasiteten for e-handel vil være ca. 13 000 plukkede og pakkede plagg per produksjonstime. I tråd med våre bærekraftsambisjoner har vi høye miljøkrav til vårt lager med mål om å oppnå miljøsertifiseringen BREEAM-SE Excellent. Anlegget vårt vil også bli drevet av strøm fra solcellepaneler, noe som vil gjøre det mulig å levere strøm til både vår egen og andres virksomhet”, sier Johan Engen, Director of Logistics i Lindex.

For mer informasjon, kontakt:

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge
E-mail: nina.haugen@lindex.com

Lindex er en av Europas ledende motekjeder, med rundt 440 butikker i 19 land og salg online over hele verden gjennom tredjepartspartnerskap. Lindex tilbyr inspirerende og prisgunstig mote, og sortimentet inkluderer flere ulike konsepter innen damemote, barnemote, undertøy og kosmetikk. Lindex vokser, både i egne kanaler, franchise og sammen med globale moteplattformer. Lindex høyere formål er å styrke og inspirere kvinner overalt, og Lindex bærekraftløfte er å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner ved å styrke kvinner, respektere planeten og sikre menneskerettighetene. Lindex er et heleid datterselskap av STOCKMANN plc. Mer informasjon er tilgjengelig på www.lindex.com.

Sitater

Virksomheten vår vokser, og for å øke leveringskapasiteten vår i tråd med vår globale og digitale utvidelse vil vi bygge et nytt høyautomatisert omnilager, hvor alle varer er tilgjengelige for alle salgskanaler. Den nye logistikkplattformen vår vil muliggjøre fortsatt vekst i flere kanaler og skape nye forretningsmuligheter. Det er den største investeringen i Lindex' historie og et avgjørende skritt for å oppfylle våre langsiktige vekstplaner og for å sikre fremtiden til logistikkvirksomheten vår. Det er veldig spennende og en viktig milepæl på reisen vår som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap.
Susanne Ehnbåge, CEO Lindex