Lindex rapporterer en sterk resultatøkning og fortsatt salgsvekst

I dag presenterer Lindex delårsrapporten sin for tredje kvartal i 2023, samt årets ni første måneder. Moteselskapet melder om en sterk resultatøkning og fortsatt salgsvekst i både fysiske butikker og de digitale kanalene sine.

Lindex’ driftsresultat* for tredje kvartal utgjorde 307 MSEK, som er en økning på 30,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (236 MSEK 2022). Driftsresultatet* for årets første ni måneder utgjorde 781 MSEK, som er en økning på 10,2 prosent sammenlignet med året før (709 MSEK 2022).

«Vi har hatt en god start på høsten med en fin kolleksjonsovergang, som inneholder et inspirerende og velbalansert sortiment som ble satt pris på av kundene våre og som ga oss en vellykket sesongstart. Vi fortsetter salgsveksten vår både i fysiske butikker og de digitale kanalene våre, og sammen med styrkede marginer og kostnadskontroll leverer vi et sterkt forbedret resultat både for tredje kvartal og de første ni månedene. Den positive utviklingen og den sterke veksten vår er et resultat av det målrettede arbeidet vårt og alle de ansattes fantastiske engasjement og kundefokus», sier CEO Susanne Ehnbåge.

Lindex' salgsinntekter i tredje kvartal økte med 4,9 prosent i lokal valuta og med 7,5 prosent i SEK. Salgsinntektene de første ni månedene av året økte med 2,6 prosent i lokal valuta og med 3,7 prosent i SEK. Moteselskapet fortsatte veksten i de fysiske butikkene i kvartalet med en økning på 3,2 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Lindex’ digitale salgsinntekter økte med 13,8 prosent i kvartalet, og den digitale andelen utgjorde 19,4 prosent av Lindex’ totale salgsinntekter (17,8 prosent i 2022).

«Vi øker salgsinntektene i alle forretningsområder, men dameklær har økt mest med en vekst på 8,9 prosent i løpet av kvartalet. Det er også fint å se at vi fortsetter å vokse med både nye og aktive kunder, og at vi øker det gjennomsnittlige kjøpet til tross for tider med redusert kjøpekraft. Det er en flott bekreftelse på at vi styrker Lindex-merkevaren ytterligere. Videre utforsker vi nye måter å drive forretninger på og prøver ut nye salgskanaler. I løpet av kvartalet har vi også lansert nye markeder og markedsplasser via partnere. Jeg ser veldig frem til vår fortsatte reise som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap der investeringene våre og den digitale utviklingen er sentrale faktorer», sier Susanne Ehnbåge.

*Lindex’ driftsresultat blir rapportert inkludert IFRS16-leieavtaler.

For mer informasjon, kontakt:

Hanne Wergeland
PR Executive
Tel: 47 41407612
E-mail: presse.no@lindex.com

Lindex er en av Europas ledende motekjeder, med rundt 440 butikker i 18 land og salg online over hele verden gjennom tredjepartspartnerskap. Lindex tilbyr inspirerende og prisgunstig mote, og sortimentet inkluderer flere ulike konsepter innen damemote, barnemote, undertøy og kosmetikk. Lindex vokser, både i egne kanaler, franchise og sammen med globale moteplattformer. Lindex høyere formål er å styrke og inspirere kvinner overalt, og Lindex bærekraftløfte er å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner ved å styrke kvinner, respektere planeten og sikre menneskerettighetene. Lindex er et heleid datterselskap av STOCKMANN plc. Mer informasjon er tilgjengelig på www.lindex.com.

Sitater

Susanne Ehnbåge, CEO Lindex