Lindex utvider til Kina, med mål om å åpne 100 butikker

I september 2014 slår Lindex dørene opp for sin første butikk i Shanghai i Kina. I følge avtalen med den nye kinesiske franchisetakeren Suning, som er et av de største foretakene i Kina, er målet å åpne 100 butikker innen fire år. Denne satsningen er en fortsettelse av motekjedens internasjonale ekspansjon og kommer til å gjøre Lindex’ mote tilgjengelig på 17 markeder.

”Dette er en stor dag i Lindex’ historie. Den nye butikken vil bli den første av mange i Kina. Vår utvidelse til Asia er den største internasjonale satsningen vi noensinne har gjort i Lindex og vi ser frem til dette i spenning”, sier Göran Bille, konsernsjef i Lindex.

Suning som har cirka 180 000 ansatte i 700 byer over hele Asia, planlegger å åpne 100 Lindex-butikker i Kina innen de neste fire årene. Suning vil også introdusere Lindex’ produkter på suning.com. Lindex har i dag 33 butikker via franchise på seks markeder – Saudi Arabia, Forente arabiske emirater, Bosnia-Herzegovina, Kroatia, Serbia og Island.

”Vårt konsept med inspirerende mote til en god pris til moteinteresserte kvinner har vist seg å være meget fremgangsrikt, og det her er en god måte for oss å nå ut til flere kunder internasjonalt”, sier Göran Bille.

Lindex-butikken som åpnes i Shanghai vil tilby et moderne shoppingmiljø med mote til dame, barn og undertøy. Butikken vil fremheve varemerkets skandinaviske arv, både i innredning og med bærekraftige materialer.

”Avtalen med Suning gir oss mulighet til å komme inn på det enorme kinesiske motemarkedet. Åpningen av en butikk i Shanghai med 18 millioner innbygger er så klart meget spennende for oss, og vi ser store vekstmuligheter utover de første 100 butikkene. Det er et marked med stor interesse for europeiske trender og motebevissthet, og vi ser virkelig fram til snart å kunne tilby en moteopplevelse i verdensklasse også til de kinesiske kundene”, forteller Johan Isacson, sjef for Franchise Lindex.

Suning ble grunnlagt i 1990 og er et av de største foretakene i Kina, og ranker som nummer 50 blant Top 500 Enterprises i landet. Foretakets årlige omsetning utgjør 230 milliarder yuan (ca 28,6 milliarder euro). Sunings hovedvirksomheter er handel i kombinasjon med eiendomsutvikling og servicenæring. Selskapet har over 1700 butikker i mer enn 700 byer i Kina og på andre steder i Asia. Nettbutikken deres suning.com er en av de mest populære i Kina. Som en del av Sunings eiendomsutvikling anslår foretaket å bygge 350 nye kjøpesentre frem mot 2020, og samarbeider med mange ledende detaljhandelsforetak i verden.

For more information, please contact:

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex
Tel: 46 31 739 50 60
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com

Lindex’ forretningsidè er å tilby inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av ulike motekonsepter innen dame-, barne- og undertøy. Med over 470 butikker i 16 land er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjeder. Lindex er en del av det finske børsnoterte konsernet, Stockmann. Mer informasjon finnes på www.lindex.com