• LINDEX/

Lindex utvidgar satsningen på den tyska marknaden och öppnar storbutik på Berlins paradgata Lindex, en av de ledande klädkedjorna i Norden öppnar en storbutik mitt på Kurfürstendamm i Berlin den 24 november. Butiken utgör starten för Lindex satsning på butiker i internationell storstadsmiljö. Berlinbutiken blir den trettioförsta Lindexbutiken i Tyskland, och den första utanför regionen Nordrhein-Westfalen. Expansionen i Tyskland kommer att fortsätta med öppnandet av 10-15 nya butiker per år. Etableringarna kommer huvudsakligen att göras i städer med mer än 50 000 invånare, i såväl Berlinområdet som söder om Nordrhein-Westfalen. Även på Lindex övriga marknader i Norden, Sverige, Norge och Finland fortsätter expansionen med totalt 15-20 nya butiker per år. " Vår expansionsstrategi är klar, säger Lindex koncernchef Hans Johansson. Vi kommer att öppna fler butiker i attraktiva lägen i städer med stor konsumtionskraft. Större butiksytor, som i Berlin, ger oss bättre exponeringsmöjligheter och kunden bättre service". Lindex omsättning för verksamhetsåret 1999/2000 uppgick till 4 114 Mkr vilket var en ökning med 14 % jämfört med året innan. AB Lindex (publ) För ytterligare information kontakta: Åsa Lindell Byström, Informationsdirektör tel +46 (0)322 744 00 mobil +46 (0)706 33 59 79 Lindex är en butikskedja med totalt 336 butiker varav 305 på den nordiska marknaden och 31 butiker i Tyskland. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder, barnkläder och Lindex Care - kosmetik och kroppsvårdsprodukter. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00610/bit0002.pdf