Sterkt første kvartal for Lindex med fortsatt vekst og økt lønnsomhet

I dag presenterer Lindex sin delårsrapport for første kvartal i 2022 og kan rapportere om et sterkt forbedret resultat med fortsatt vekst.

Lindex' driftsresultat* for første kvartal i 2022 økte med 182 MSEK og utgjorde 36 MSEK, som utgjør et veldig sterkt første kvartal for moteselskapet (-146 MSEK i 2021). Lindex' driftsresultat for de siste tolv månedene økte med 451 MSEK og utgjorde 876 MSEK (425 MSEK).

Vi fortsetter vår fantastisk gode salgs- og resultatutvikling og kan rapportere en meget sterk start på året samt i første kvartal i 2022. Den sterke utviklingen vår de siste årene er et godt bevis på vår evne til å møte kundenes behov og ønsker i en tid som er i stadig endring. Våre medarbeideres fantastiske engasjement er nøkkelen til suksessen vår“, sier CEO, Susanne Ehnbåge.

Lindex' salg for første kvartal økte med 36,3 % i lokal valuta, og med 35,7 % i SEK. Sammenlignet med samme periode i 2019, før pandemien, økte salget med 18,7 % i lokal valuta, og Lindex kan vise til bedre salgsvekst enn markedet for alle de nordiske salgslandene.

Lindex' salg i de fysiske butikkene økte med 47,6 % i løpet av kvartalet sammenlignet med samme periode i fjor. Moteselskapet fortsatte den sterke veksten på nett, med en salgsøkning på 8,2 % i løpet av kvartalet. Totalt utgjorde digitale salg 23,6 % av Lindex' totale salg, som er en økning på 660 % sammenlignet med 2019.

Det er veldig gledelig at vi har en så sterk salgsvekst i de fysiske butikkene våre samtidig som de digitale salgstallene fortsetter å øke. Vi øker salget for alle våre forretningsområder. Dameklær øker mest med en vekst på så mye som 52 % sammenlignet med samme periode i fjor. Den sterke veksten viser at kundene våre setter pris på tilbudet vårt, innsatsen vår og muligheten til å handle på en enkel og fleksibel måte, når og hvor de vil“, sier Susanne Ehnbåge.

I løpet av første kvartal slapp Lindex sin bærekraftsrapport for 2021, som beskriver selskapets betydelige fremskritt når det gjelder å holde bærekraftløftet sitt, samt moteselskapets utfordringer og store endringer. Lindex tok også ytterligere steg i løpet av kvartalet og skalerte opp sitt tilbud innen second hand.

Virksomheten vår vokser på nye måter, der sirkulære forretningsmodeller og videreutvikling av vårt kundetilbud med nye tjenester er viktige deler av endringen til en mer bærekraftig virksomhet og for vår langsiktige vekst. Vi har høye ambisjoner om å vokse, både bærekraftig og lønnsomt, så det er avgjørende at investeringene våre fremover gjøres på de rette områdene. Vi planlegger store investeringer i logistikken vår og fortsetter med digitale investeringer i alle deler av virksomheten vår. Det å nå ut til nye markeder og utvikle eksisterende markeder er en del av vår vekststrategi, og vår fortsatte reise som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap“, sier Susanne Ehnbåge.

*Lindex’ driftsresultat blir rapportert, med unntak av IFRS16-leieavtaler.

For mer informasjon, kontakt:

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge
E-mail: nina.haugen@lindex.com

Lindex er en av Europas ledende motekjeder, med rundt 440 butikker i 18 land og salg online over hele verden gjennom tredjepartspartnerskap. Lindex tilbyr inspirerende og prisgunstig mote, og sortimentet inkluderer flere ulike konsepter innen damemote, barnemote, undertøy og kosmetikk. Lindex vokser, både i egne kanaler, franchise og sammen med globale moteplattformer. Lindex høyere formål er å styrke og inspirere kvinner overalt, og Lindex bærekraftløfte er å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner ved å styrke kvinner, respektere planeten og sikre menneskerettighetene. Lindex er et heleid datterselskap av STOCKMANN plc. Mer informasjon er tilgjengelig på www.lindex.com.

Sitater

Susanne Ehnbåge, CEO Lindex