• Lindorff/

Utskiftninger i styret og ledelsen hos Lindorff. Per E. Larsson valgt til styreleder og Peter Sjunnesson blir konstituert administrerende direktør

Etter fullføringen av Nordic Capital Fund VIIIs kjøp av en majoritetspost i Lindorff velges Per E. Larsson til ny styreleder. I tillegg innsettes Peter Sjunneson som styremedlem og konstituert administrerende direktør. Endre Rangnes, administrerende direktør hos Lindorff siden 2010, forlater selskapet. Søket etter hans etterfølger er startet.

Per E. Larsson har vært styreleder for Orc Group AB og CameronTec Group siden 2012. Han har tidligere vært administrerende direktør for OMX, UBS i Middle East North Africa og Borse Dubai, i tillegg til styreleder for Stockholmsbörsen (Stockholm Stock Exchange).

Peter Sjunnesson har lang erfaring i kreditt- og inkassonæringen, både som tidligere administrerende direktør for Intrum Justitia og Lindorff Sverige, og som styreleder i Klarna.

«Endre Rangnes har vært viktig for Lindorffs utvikling og selskapets ledende posisjon i Europa over de siste fire årene. Vi vil takke ham for dette bidraget. Lindorffs vekststrategi har vært en suksess og vil fortsatt være styrende for ledelsen, og jeg ser frem til å støtte ledelsen i den fortsatte gjennomføringen» sier Per E. Larsson, nyvalgt styreleder i Lindorff.

«Jeg er veldig stolt over de endringene vi har gjennomført de siste årene og vil takke hele teamet på Lindorff for deres utrettelige arbeid,» sier Endre Rangnes, avtroppende administrerende direktør i Lindorff.

«Å være tilbake hos Lindorff er en sann glede, og jeg ser frem til å jobbe med teamet. Selskapet har hatt en imponerende utvikling de siste årene og jeg vil fortsette arbeidet med å implementere de gjeldende strategiene,» sier Peter Sjunnesson, konstituert administrerende direktør for Lindorff.

Nordic Capital Fund VIII annonserte kjøpet av Lindorff i juli 2014 og handelen ble gjennomført den 6. oktober 2014.

«Lindorff har bygget opp en imponerende markedsposisjon og et solid grunnlag for videre vekst. Nordic Capital ser frem til å støtte selskapet i denne veksten. Det nye styret har bred erfaring fra bransjen og vil videreføre selskapets vellykkede strategi,» sier Kristoffer Melinder, Managing Partner, NC Advisory AB, rådgiver til Nordic Capitals fond og styremedlem i Lindorff.

Utnevnelsene av Per E. Larsson og Peter Sjunnesson vil tre i kraft fra den 21. oktober 2014.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Pressekontakt Tel: +47 909 39 000

Lindorff ble stiftet 1898 og er i dag en europeisk tjenesteleverandør langs hele verdikjeden innen kreditthåndtering. Selskapets tjenestespekter omfatter alt fra kundeutvelgelse, kredittinformasjon, fakturaadministrasjon, inkasso, låneadministrasjon og porteføljeoppkjøp. Lindorff står spesielt sterkt i finansbransjen, der det har en ledende posisjon i Europa. Lindorff har cirka 2 750 ansatte i 11 land. Netto omsetning i 2013 var på 450 millioner euro (2012: 425 millioner euro). Hovedkontoret ligger i Oslo.

Tags: