En ny generasjon motoroljer fra LIQUI MOLY

Top Tec 6100 for BMW og Top Tec 6200 for Volkswagen

Mars 2017 – Motorene blir stadig mer effektive, og dette er en utvikling som motoroljene må holde tritt med. Den tyske eksperten på olje- og tilsetningsstoffer, LIQUI MOLY, lanserer derfor nå to nye motoroljer som innfrir de nyeste kravene fra BMW og Volkswagen: Top Tec 6100 og Top Tec 6200. Med disse ser vi et generasjonsskifte i motoroljeteknologien.

Begge oljene er utviklet for utslippsstandarden Euro 6. Dette betyr at de er mer tyntflytende enn de tradisjonelle oljene. Jo tynnere en olje er, desto mindre motstand gir den i motoren. «For bilprodusentene er dette ett av flere grep de kan ta for å redusere drivstofforbruket, og dermed også utslippsverdiene», forklarer Oliver Kuhn, assisterende leder for oljelaboratoriet i LIQUI MOLY.

Top Tec 6100 oppfyller BMW-standarden Longlife-12 FE, samtidig som viskositeten på 0W-30 fremdeles er innenfor normalen. For Top Tec 6200 med VW-godkjenning 50800/50900 stiller saken seg derimot annerledes. Som 0W-20 er dette er en ekstra tyntflytende olje. «Dette er et stort sprang for Volkswagen», påpeker Oliver Kuhn. Top Tec 6200 kan ikke sammenlignes med andre 0W-20-oljer.

«De to nye Top Tec-oljene er spesialoljer som kun er egnet for helt bestemte motorer. De er ikke bakoverkompatible, og skal under ingen omstendigheter brukes i andre motorer», understreker Oliver Kuhn. Oljene vil da nemlig være for tyntflytende: Ettersom smørefilmen er svært tynn, kan det oppstå betydelig motorslitasje. For å unngå forveksling har de nye oljene en annen design enn resten av oljene i Top Tec-serien fra LIQUI MOLY. Mens Top Tec-oljene så langt har hatt 4000-numre, blir dessuten disse nye oljene de første som får 6000-numre.

Det er forøvrig ikke bare bilførerne og verkstedene som må passe på med de nye oljene – de er nemlig også svært krevende for LIQUI MOLY å produsere. «Å blande de nye oljene er virkelig høypresisjonsarbeid», forteller Oliver Kuhn. Selv ørsmå avvik fra oppskriften er nok til at oljen må kasseres.

«Nå blir det skikkelig farlig!»

Det voksende utvalget av motoroljer fører med seg flere farer for bilførerne, advarer Oliver Kuhn hos LIQUI MOLY.

Mars 2017 – Bilprodusentene krever stadig nye oljer, og utvalget av oljetyper vokser og vokser. Top Tec 6100 og Top Tec 6200 fra LIQUI MOLY representerer en ny oljegenerasjon. Oliver Kuhn, assisterende leder for oljelaboratoriet i LIQUI MOLY, forklarer fordelene med de ekstra tyntflytende oljene, og gjør oppmerksom på farene for bilførere og verksteder.

Hvorfor blir motoroljene stadig tynnere?

Oliver Kuhn: Denne utviklingen er det bilprodusentene som står bak. De vil at bilene de lager, skal forbruke minst mulig drivstoff og ha lavest mulig utslipp. Derfor prøver de ulike grep. Ett av dem er motoroljen. Oljen smører riktignok motoren, men har samtidig bremsende effekt. En tykk, seigtflytende olje bremser motoren mer enn en tynn olje. Med en tynn motorolje kan forbruket reduseres med to til tre prosent.

Bør jeg også gå over til tynn motorolje?

Bare hvis motoren er laget for det. Tynn olje i en tradisjonell motor fører til massiv slitasje, og resulterer i enorme motorskader på kort tid. Om det var viktig før å velge riktig motorolje, så er det nå direkte farlig om man bruker feil olje. Sjekk derfor alltid i håndboken eller oljeveiviseren vår på www.liqui-moly.no for å forsikre deg om at oljen er egnet for bilen.

Hvorfor finnes det ikke en universalolje som passer til alle biler?

Olje er en flytende reservedel som er nøyaktig tilpasset én bestemt motortype. Det finnes ikke noe universalt bremsesett for alle biler, og heller ikke noen universalolje som går til alt.

Kommer det til å bli laget enda tynnere oljer i fremtiden?

Ja, utviklingen går i den retningen. I bransjen jobbes det allerede med viskositet 0W-16 og 0W-12. Disse viskositetene blir stadig mer vannaktige.

LIQUI MOLYs unikt rikholdige bilkjemiske sortiment omfatter rundt 4000 produkter: motoroljer og additiver, fett og pastaer, sprayer og bilpleie, klebe- og tetningsmidler. LIQUI MOLY, som ble grunnlagt i 1957, utvikler og produserer utelukkende i Tyskland. Selskapet er der ubestridt markedsleder på additiver, og blir gang på gang stemt frem som beste oljemerke. LIQUI MOLY, som ledes av eier Ernst Prost, forhandles i 120 land, og hadde i 2016 en omsetning på 489 millioner euro.