Karita Bekkemellem blir ny adm. dir. i LMI

Report this content

Oslo, 13. november 2008: Legemiddelindustriforeningen (LMI) ansetter Karita Bekkemellem som ny administrerende direktør. Bekkemellem skal fullføre sin femte periode på Stortinget, og vil tiltre i LMI i løpet av høsten 2009. – I Karita Bekkemellem får LMI en sterk leder med bred erfaring fra norsk samfunnsliv, sier Håvard Selby Ebbestad, styreleder i LMI.

- Jeg var aldri i tvil da jeg fikk henvendelsen om å bli direktør i Legemiddelindustriforeningen. Legemidler er sammen med helsepersonell de viktigste innsatsfaktorene i det norske helsevesenet. Jeg ser frem til å få jobbe med en forskningsintensiv industri som gjennom sin virksomhet berører svært mange mennesker i Norge. Når jeg neste høst avslutter min femte og siste periode på Stortinget, er legemiddelindustrien en utrolig spennende bransje, som jeg gleder meg til å sette meg grundig inn i, sier Karita Bekkemellem.

LMI er en bransjeforening tilknyttet Norsk Industri og NHO. De 44 medlemsbedriftene i LMI sysselsetter nærmere 4300 ansatte i Norge, og representerte over 80 prosent av legemiddelomsetningen i 2007. Legemiddelindustrien bidrar betydelig til forskning innen medisin og helse, og i 2007 brukte legemiddelindustrien rett i underkant av en milliard kroner til forskning og utvikling i Norge.

- LMI har svært kompetente medarbeidere som arbeider for at rammevilkårene for legemiddelindustrien i Norge skal bli best mulig. Jeg gleder meg til å samarbeide med og lære av de dyktige menneskene som i dag jobber i LMIs administrasjon, sier Bekkemellem.

- Med Karita Bekkemellem som ny administrerende direktør har Legemiddelindustriforeningen først og fremst fått en sterk og dyktig leder. Bekkemellems lange erfaring og kunnskap om norsk samfunnsliv vil bli svært verdifull for norsk legemiddelindustri og LMIs medlemsbedrifter, sier Håvard Selby Ebbestad.

Bekkemellem etterfølger Pål Christian Roland, som fratrådte som administrerende direktør tidligere i år.

Kontakt:
Håvard Selby Ebbestad, tlf: 95 83 02 37