Fora – første pensjonsselskap med kjernesystem i skyen

Report this content

Høsten 2018 valgte Fora Itellos forretningssystem Inca som ny IT-støtte til virksomheten sin, og nå velger de i tillegg Itello Live som leveringsmodell. Fora var på jakt etter en effektiv og sikker driftsløsning til Inca som ville lette hverdagen for bedriften. Valget falt på Itello Live fra Itello.

– Vi er svært stolte over at Fora har vist oss ytterligere tillit. Avtalen styrker vårt strategiske partnerskap og bekrefter Itello Lives sterke konkurranseevne. Ved å plassere det forretningskritiske IT-systemet sitt i nettskyen går Fora virkelig i bresjen for den tekniske og digitale utviklingen i bransjen, sier Mats Lillienberg, CEO i Itello.

Med Itello Live kompletteres Inca med en skybasert driftstjeneste, noe som gir Itello ansvar også for driften. Og det gir i sin tur det lettere for Fora å utnytte de forretningsmessige fordelene, sier Christoffer Eile, CIO i Fora.

Ved å tilby et alternativ til bransjens tradisjonelle egenutviklede systemer har Itello med sin teknologi endret vilkårene for livsforsikrings- og pensjonsbransjen i Norden. Med Itello Live har Itello tatt enda et skritt mot å kunne tilby bransjeaktørene en helhetlig løsning for en moderne og fremtidsrettet IT-plattform.

Nettskyen gjør det mulig for Itello å gjøre det Itello kan best: levere markedets beste forretningssystem for livsforsikrings- og pensjonsbransjen. I samarbeid med Microsoft kombinerer Itello markedets fremste PAS, Policy Administration System, med den ledende skytjenesten for finans, bank og forsikring: Microsoft Azure.

– Den stadige digitaliseringen endrer forutsetningene for forretningsvirksomheten til kundene våre. En effektiv applikasjonsdrift er et must for å kunne oppfylle de stadig tøffere kravene i markedet – derfor ser stadig flere pensjonsselskaper nærmere på skybaserte SaaS-tjenester. Vår ledende posisjon som leverandør for nordiske pensjonsselskaper har gitt oss en dyp forståelse av bransjens fremtidige behov og av hvordan disse må veies opp mot reguleringene i bransjen. Vi er glade for å få større muligheter til å støtte Foras arbeid for å skape et trygt arbeidsliv, sier Salifou Bah, ansvarlig for forretningsområdet SaaS i Itello.

Avtalen innebærer en Proof-of-Concept av tjenesten som er planlagt produksjonssatt i løpet av 2020.

Om Fora
​Fora er formidler av den svenske pensjonsavtalen Avtalspension SAF-LO. Hvert år formidler Fora drøyt 19 milliarder svenske kroner i premier og avgifter fra 235 000 selskaper til et 40-talls pensjonsforvaltere, forsikringsselskaper, stiftelser og fond. Fora eies i fellesskap av Svenskt Näringsliv og svensk LO og drives ikke-kommersielt. For mer informasjon, se www.fora.se.

Om Itello
Itello AB er et forsikringsteknologiselskap og en markedsledende leverandør av forretningssystemer og digitaliseringsløsninger for alle aktører innen livsforsikrings- og pensjonsbransjen i Norden. Itello tilbyr produkter og løsninger rettet mot å automatisere og digitalisere forretningsprosessene og muliggjøre innovativ forretningsutvikling for alle kundene våre. For mer informasjon, se www.itello.com.

For mer informasjon, kontakt:
Annelie Sjöström, pressekontakt i Fora: +46 73 856 67 50, annelie.sjostrom@fora.se

Salifou Bah, ansvarlig for forretningsområdet SaaS: +46 70 295 22 64, sallo.bah@itello.se

Tags: