Robi Comb Pro – lusekammen som oppdager og tilintetgjør hodelus

Pressemelding 23-01-2007

Effektiv og giftfri behandling
Robi Comb Pro – lusekammen som oppdager og tilintetgjør hodelus

Lusen er igjen på fremmarsj i Norge og de siste årene har salget av lusemiddel økt betraktelig. Den elektriske lusekammen Robi Comb Pro er en nyvinning når det gjelder å oppdage og uskadeliggjøre hodelus. Lusen kjemmes raskt og effektivt bort ved at kammen sender ut en mild elektrisk ladning som paralyserer og tilintetgjør lusen.

Vi har sett en økning i tilfeller av lus de siste årene. Økningen var spesielt merkbar i 2005 da det ble omsatt 120000 doser med antilusemiddel. Det er hovedsaklig barn mellom 3 og 12 år som rammes. Folkehelseinstituttet har nylig meldt om skoler der 50 % av barna hadde lus. Lusen har fulgt mennesket gjennom mange tusen år. Behandlingen har variert fra innsektmiddelet DDT til spesialsjampo og diverse liniment. Et økende problem er at lusen har begynt å utvikle resistens mot de aktive stoffene som finnes i dagens preparater. Dette fører til at doseringen må økes for å få bukt med problemet, som igjen kan innebære en helsefare for brukeren. Lusekammen Robi Comb Pro er et effektivt og sikkert svar på dette problemet da kammen også tilintetgjør resistente lus.

- Robi Comb Pro er en meget lettvinn og skånsom måte å oppdage lus på, dermed også effektiv
når det gjelder å forhindre nye luseepidemier. Det føles trygt å vite at barna er lusefrie og dermed ikke kan spre lusen videre når vi har kjemmet de, sier Gudrun Karlsson, helsesøster i Gnosjø kommune.

Slik bruker du Robi Comb Pro
Lusekammen Robi Comb Pro er perfekt å ha hjemme for rask og effektiv behandling behandling av store så vel som små. Dette gjør kammen til et kostnadseffektivt verktøy for å fjerne hodelus. Kammen kan også, ved mistanke, benyttes til kontroll.

Den elektriske ladningen kommer fra et 1,5 volts batteri som knapt er merkbar for et menneske men kraftig nok til å ta livet av lus. Kammen gir fra seg en svak pipelyd som opphører når kammen er i kontakt med lus, hvorpå man fjerner de. Kammen begynner så å pipe igjen, klar for videre behandling. Denne muligheten for egenkontroll fører til at man bruker ca. 10 minutter på å kontrollere hodebunnen mot 40 minutter med en tradisjonell lusekam. Man tar ikke livet av eggene ved første kjemming. Det anbefales derfor at man gjentar behandlingen annenhver dag i to uker. På denne måten er man sikker på å fjerne også de nyklekte eggene før de blir kjønnsmodne og rekker å legge nye egg.

Robi Comb Pro har en veiledende pris på 389 kroner og finnes i Life butikkene samt andre velassorterte helsebutikker over hele landet.

Litt info om Oxygen
For å gjøre den viktige egenpleien lettere har vi samlet markedets mest nødvendige og høykvalitative hjelpemiddel for helse og velvære i et sortiment- Oxygen. Oxygen leverer produkter under eget varemerke så vel som andre sterke varemerker, med fellesnevneren skjønnhet og helse i kombinasjon med teknikk. Sortimentet finnes i første rekke i Life sine butikker men også i øvrige helsebutikker. Avdelingen Oxygen inngår i Macronova AB, med hovedkontor i Sundsvall. Selskapet har 16 ansatte og omsetter for cirka 70 millioner kroner.

For ytterligere informasjon kontakt:
Urban Johansson, avdelingssjef Macronova AB, tel: +46 (0)60-12 07 00, mob: +46 (0)708-21 86 86 eller e-post: urban.johansson@macronova.se

For praktiske spørsmål, produktprøver og bilder kontakt:
Joachim Knutsen, Star Public Relations, tel: 99449940, e-post: joachim.knutsen@starpr.no
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=363880&fn=wkr0001.doc Robi Comb Pro Fakta om hodelus
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=363880&fn=wkr0002.doc Slik bruker du Robi Comb Pro
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=20225&lang=NO Robi Comb Pro
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=20226&lang=NO Bruksveiledning fig 1
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=20227&lang=NO Bruksveiledning fig 2
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=20228&lang=NO Bruksveiledning fig 3