Maersk Line Norge bruker verdens største containerskip

Report this content

400 meter lang, 59 meter bred og 73 meter høy.  Men så mange containere ombord at de kan nå stratosfæren hvis man stabler dem oppå hverandre. Verdens største containerskip, Mærsk Mc - Kinney Møller, besøkte nylig Gøteborg på jomfruturen til Europa. Norske Maersk Line bruker skipet for å frakte varer fra Asia.

-     Fra nå av bruker vi Mærsk Mc - Kinney Møller. Det er moderne og energieffektivt: reduksjon av CO2-utslipp har vært i fokus når man designet de nye skipene. Ved vanlig fart er drivstofforbruket redusert med 37 prosent og CO2-utslipp per container på 50 prosent sammenliknet med andre store containerskip, sier Marit Vårdal, sjef for Maersk Line i Norge.

Skipet er stort – virkelig stort. Mærsk Mc - Kinney Møller og hennes fremtidige søstre er verdens største containerskip, er den første i en serie på 20 nye skip i den såkalte Triple E - klassen, som Maersk Line har bestilt på koreanske verftet DSME. Det er også det nyeste skipet i Maersk Line flåten, utviklet for å møte fremtidige miljøkrav. Skipet er på sitt første tur i Europa og har nylig vært i Århus og Gøteborg. Dette er en del av den faste rute som skipet går fra Kina, Sør- Korea, Malaysia og opp gjennom Suezkanalen til Marokko, Tyskland, Polen og Danmark og deretter Göteborg.

Norske Maersk Line omlaster mesteparten av containere fra Mc-Kinney Møller på mindre containebåter i Bremerhaven i Tyskland for å frakte det siste stykke til Norge. Marit Vårdal er likevel sikker på at bruk av Mærsk Mc - Kinney Møller gir både på stordriftsfordeler og miljøgevinst.

-    For oss dreier det seg om punktlighet, miljø og teknologisk utvikling.  Kundene våre forventer at vi leverer til avtalt tid – og med de nye skipene kan vi gjøre det med en betydelig miljøgevinst i tillegg, sier hun.

Fakta - Triple E
• Triple E er verdens største containerskip
• Triple E losse containere 18.000
• Tidligere i august startet Triple E sin jomfrutur , og i den forbindelse besøkte Port of Gothenburg
• Triple E vil ha Göteborg på sin faste rute til Asia .
• Porter som varmebehandlet på ruten mellom Asia og Europa er:Busan og Gwangyang (Korea ) , Hong Kong , Ningbo , Shanghai og Yantian (Kina ) , Singapore , Tanjung , PELEPAS (Malaysia ) , Port Tanger (Marokko ) , Rotterdam ( Nederland ) , Bremerhaven (Tyskland ) , Gdansk (Polen ) , Århus (Danmark ) , Göteborg (Sverige ) .

• Navnet på skipet klassen Triple E står for " Stordriftsfordeler , Energieffektivisering og Miljøriktig forbedret " .
• Triple E er den mest energieffektive containerskipet i verden.

Les mer om Triple E på: www.worldslargestship.com

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Marit Vårdal, sjef i Maersk Line Norge

Tlf.: +47 916 49 181, e-post: marit.vardal@maersk.com

Om Maersk Line

Maersk Line er verdens ledende containerrederi med kontor i mer enn 125 land, deribant på Lysaker her i Norge. De har en flåte på over 500 skip og nærmere 1 900 000 containere. Maersk Line er en del av danske A.P. Møller Maersk Group som totalt har rundt 120 000 ansatte. Maersk Line i Skandinavia har hovedkontor i Gøteborg med ca 270 ansatte. Selskapet har egne kontor i Stockholm, Århus og København, i tillegg til kontoret på Lysaker.

Tags:

Sitater

- Fra nå av bruker vi Mærsk Mc - Kinney Møller. Det er moderne og energieffektivt: reduksjon av CO2-utslipp har vært i fokus når man designet de nye skipene. Ved vanlig fart er drivstofforbruket redusert med 37 prosent og CO2-utslipp per container på 50 prosent sammenliknet med andre store containerskip, sier Marit Vårdal, sjef for Maersk Line i Norge.
Marit Vårdal, sjef for Maersk Line i Norge