Mobiliserer giver-Norge med sosiale medier

Report this content

Flyselskapet MAF Norge (Mission Aviation Fellowship) lanserer app, oppgraderer Facebook-side, twitrer og blogger for å mobilisere giver-Norge i julestria: – Veldedige organisasjoner ligger langt etter med å ta i bruk sosiale medier. Potensialet for å mobilisere yngre givergrupper er stort ved å kommunisere godt digitalt, sier daglig leder Martin Aarflot i MAF Norge.

MAF er en global ideell organisasjon og ledende aktør innen bistandsflygning med sine 135 fly. Organisasjonen så dagens lys i 1946 og har siden den gang arbeidet med bistand og misjonering i kriserammede og fattige områder. Hvert tredje minutt flyr MAF leger, helsepersonell og nødhjelp til mennesker i nød.

– På bloggen kan giverne følge oss på ulike oppdrag. Bloggen oppdateres jevnlig med personlige dagboknotater fra flyvere. På Facebook kan alle som liker oss følge med på de ulike aktivitetene. I tillegg kan de kjøpe flybensin direkte via Facebook-siden, og dermed bidra til å sikre at så mange fly som mulig er i aktivitet. Vi har også utviklet en morsom app som både skal bidra til å rekruttere flere givere, men også som en viktig kanal for å profilere arbeidet MAFs flyvere gjør hver eneste dag, sier Aarflot

Det er Norges største webbyrå, Idium, som har utviklet app-en og Facebook-sidene til MAF. Vi valgte Idium blant annet fordi de kjapt satte seg inn i våre behov og hadde god forståelse for hvilke kanaler vi kunne benytte for å nå vår mål om å mobilisere flere givere. Av Idiums totalt 5 000 små og mellomstore bedrifter og organisasjoner på kundelisten skiller MAF seg ut som bistandsorganisasjon når det gjelder å ta i bruk nye digitale plattformer for å styrke kommunikasjons- og markedsarbeidet.

– MAF utfordret oss på å tenke innovativt i forhold til hvordan sosiale medier kan bidra til å øke givergleden blant nordmenn. På kort tid og med lave budsjetter utviklet vi blant annet en morsom app hvor giverne digitalt kan fylle flybensin og fly til ventende oppdrag. Giverne får på den måten et tett forhold til hva pengene faktisk bruker til, i tillegg til at de føler nærhet til både prosess og resultat av pengene som gis, sier markedssjef Tor Magnus Kolflaath i Idium.

Vedlagt er bilde av daglig leder Martin Aarflot

For ytterligere informasjon, kontakt:

MAF Norge: Daglig leder Martin Aarflot. Mail: martin@maf.no. Mob.: 924 11 295
Idium: Markedssjef Tor Magnus Kolflaath. Mail: tormagnus@idium.no. Mob.: 920 65 999

Tags: