ALFA STILLER LAG I VERDEN FARLIGSTE OKSELØP - PAMPLONA

Som verdens første magasin stiller ALFA eget lag under det legendariske okseløpet i Pamplona i sommer. Kjente navn som Daniel Franck, Christopher Dons og Peter Peters setter livet på spill blant spanske okser 8.juli.

Anført av eks-spaner og ALFAs egen krimreporter Johnny Brenna skal det åtte mann sterke laget som blant annet består av den tidligere snowboardkongen Daniel Franck, programlederen Christopher Dons og stjernemanageren Peter Peters, sette livet på spill nedover de brosteinslagte spanske gatene 8. juli i år.

Det er Johnny Brenna som er initiativtakeren til løpet. Han stilte nemlig et noe spesielt krav til ALFA-redaksjonen da han signerte arbeidskontrakten med mannebladet tidligere i år.

- Det er altfor mye pingler i verden. Derfor var det viktig for meg at de jeg skal jobbe med, ikke bare er gode til å skrive - de må også være risikovillige. Være menn. Derfor satte jeg et krav før jeg signerte kontrakten - alle redaktørene må bli med meg å springe okseløpet i Pamplona i juli.

Og sånn har det seg at ALFA-redaksjonen og et utvalg av frivillige norske kjendiser stiller til start i det beryktede spanske okseløpet 8. juli i år. Det ALFA-redaktørene imidlertid ikke var klar over, var at Brenna har fortid som en av Norges mest talentfulle 400 meter-løpere.

- Det gjør ikke noe mindre vondt å få det hornet i ryggen om du springer fort, så det der tar jeg med knusende ro. Brenna er vesentlig breiere over skuldrene enn meg og dermed dårligere odds. Derfor er det perfekt at vi dette er i sommerferien, da bruker han ikke arbeidstiden til å ligge på sykehus, sier sjefredaktør Magnus S. Rønningen.

Hvert år blir mellom 200 og 300 mennesker skadet i okseløpet i Pamplona, og totalt 15 mennesker har mistet livet siden 1910. Den siste var 27 år gamle Daniel Jimeno Romero fra Madrid, som ble angrepet av oksen Capuchino og døde av skadene han fikk i nakken og lungene.

Løpet, som er en er en del av Spanias mest populære festival, San Fermin, og blir overført live av to spanske tv-kanaler. Det første løpet arrangeres 7.juli og deretter hver morgen klokken 0800 fram til 14.juli, da festivalen ender. En rakett går av klokken 08 hver morgen for å sette løperne i gang og en påfølgende rakett signaliserer at de seks kampoksene og de seks vanlige oksene har blitt sluppet. Fra den første raketten er avfyrt til den siste oksen entrer stadion går det rundt fire minutter.

Løpet er 826 meter langt og med oksenes gjennomsnittsfart på 24 kilometer i timen må ALFA-laget er forberedt på nærkontakt med de firbeinte monstrene.

Flere løpere vil bli annonsert i neste utgave av ALFA, mandag 16.mai.

ALFA-LAGET

Johnny Brenna (47) krimekspert i ALFA

Tidligere politimann og personspaner.

Ekspert på tung og organisert kriminalitet og oprativ kildefører. Har vært involvert i kjente saker som Bankboks- saken, Nokas- saken og Munch- saken. I 2006 ble han krimreporter i TV2, noe som førte til at damer i økt grad begynte å følge med på hva som rører seg i Oslos underverden. Kan observeres omsvermet på hagefester hos kjente advokater.

Rekord på 60 meter: 7,0.

Gruer du det til Pamplona: Gleder meg som en unge.

Daniel Franck (34) snowboarder, kleskonge og programleder.

En av verdens mest kjente snowboardutøvere med utallige priser på samvittigheten. Blant dem er et olympisk sølv i Japan i 1998 og vinner av World Championships, European Championships og World Cup samme sesong. De siste årene har fargeklatten markert seg som et frisk pust i Mote-Norge med egen kleskolleksjon. Var i en periode sammen med en annen fargeklatt: Mariann Thomassen. Programleder for «Fangene på fortet».

Rekord på 60 meter: 7,2

Gruer du det til Pamplona?: Jeg er veldig spent, men jeg tror ikke man skal grue seg. Det er et jævlig dårlig utgangspunkt. Så da gjør jeg ikke det.

Thomas Gullestad (30) musiker, gründer og tv-dude.

Thomas "Fingern" Gullestad var i flere år med i hip hip-gruppen Klovner i Kamp.

Bandet ga seg i 2006, etter å ha gjort seg fortjent til statusen som de mestselgende norske rapartistene gjennom tidene. Fikk oppfylt guttedrømmen i år da han fikk sitt eget TV- program: "Dansken og Fingern". Ellers har han oppfylt alle andres guttedrøm ved å bli kjæresten til Jenny Skavlan.

Rekord på 60 meter: 8,9.

Gruer du det til Pamplona?: Jeg tipper oksene gruer seg til Pamplona.

Peter Peters (35) stjernemanager.

Mannen som gjorde Madcon til en eksportvare på linje med a-ha. Han ble et kjent ansikt for alle i 2009, da han var den eneste hippe dommeren i talentprogrammet X-Factor. Peters er også manager for smarte og pene damer og ALFA-venner som Triana Iglesias, Katarina Flatland, Jorun Stiansen og Charlotte Thorstvedt. Deler seng med en annen pen og smart dame: bloggeren, modellen og medmanageren Camilla Pihl.

Rekord på 60 meter: Jeg løper ganske fort.

Gruer du det til Pamplona?: Jeg har har hørt rykter om at oksene tar igjen alle løperne før vi når stadion. Så nå gjør jeg det.

Christopher Dons (37) programleder, gründer og kite-kjører.

idligere værmelder og programleder for blant annet «Ungkaren» og reiseprogrammet "Hit og Dit". En av Norges beste kitere, og havner årlig på listen og kjekkasen sier aldri nei til en fysisk utfordring. Var med på å etablere surfe og kite- butikken Fluid med Arnulf Refsnes. Har gjort krøller sexy igjen.

Rekord på 60 meter: 7,1

Gruer du det til Pamplona?: Jeg gruer meg ikke så veldig. Men det er klart, dette begynner å virke litt skumlere enn jeg hadde tenkt da jeg takket ja. Dessuten er jeg mot tyrefekting.

Magnus S. Rønningen (30) sjefsredaktør i ALFA.

Magnus Rønningen er en mediegründer, journalist og profesjonell lykkejeger fra Otta i Gudbrandsdalen. Magnus har gitt ut selvhjelpsboken Oppskriften: for deg som vil opp og fram, er grunnlegger av Magasinet Massiv og er medier og leder i mediebedriften i Magnum Media.

Rekord på 60 meter: 8,9.

Gruer du deg til Pamplona?: Jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Men jeg så noen klipp på youtube og de likte jeg ikke. Men festen etterpå, den gleder jeg meg til!

Jonas Forsang (30) musiker og stjernereporter i ALFA

Jonas "Apollo" Forsang er låtskriver, journalist, rapper og gitarist i Yoga Fire. Apollo er en pioner i norsk rap-miljø, og den første norske rap- artisten som ble signert på major- label. I 2009 vant han MTV Europe Music Awards i kategorien "Beste Norske Artist" sammen med Yoga Fire, og var nominert i kategorien "Best European Act". Yoga Fire fikk i 2010 Spelemannsprisen for beste video med "Superkul med kniv". På folkemunne også kjent som "Norges mest sexy journalist."

Rekord på 60 meter: Aner ikke. Litt treigere enn Slettemark, tipper jeg.

Gruer du det til Pamplona?: Jeg er fanatisk Hemingway-fan, og har lest alt man kan komme over om okseløpene i Pamplona. Å si at jeg gruer meg blir å underdrive. En del av meg har allerede dødd innvendig.

Ole- Martin Ihle (34) redaktør i ALFA

Musiker, skribent og den eneste redaktøren for et manneblad med Master fra New York University og Mensa- pris. Lagde furore i forskningsmiljøet, da han sammen med Harald Eia lagde serien Hjernevask i 2010. Ga samme år ut boken Født sånn eller blitt sånn?: utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker.

Rekord på 60 meter: 9,2.

Gruer du det til Pamplona?: Ja. Jeg er best på lengre distanser.

For ytterligere kommentarer:

Sjefredaktør Magnus S. Rønningen - 90 50 20 31 // magnus@magnummedia.no

Redaktør Ole-Martin Ihle – 91 77 68 02 // olemartin@magnummedia.no

Vedlagte foto kan brukes vederslagsfritt, men skal krediteres: Jeton Kacaniku/ALFA

Tags: