Coca Cola fortsetter et omfattende samarbeid med Abdulhak-familien – ALFA avslører

Coca Cola fortsetter et omfattende samarbeid med Abdulhak-familien, selv etter at selskapet i mars i år fremsatte forsikringer om at de var i ferd med å bryte samarbeidet med Shaher Abdulhak. Det avslører ALFA i en stor nyhetsdokumentar om Martine-saken.

Oslo, 16. mai 2011

PRESSEMELDING

Mer enn 53.000 nordmenn boikottet Coca Cola i februar og mars, for å presse selskapet til å kutte forbindelsene til den jemenittiske milliardæren og forretningsmannen, som er beskyldt for å skjule sin drapsetterlyste sønn Farouk (24). Farouk Abdulhak er etterlyst internasjonalt, mistenkt for drapet på den norske studenten Martine Vik Magnussen (23) i London 14. mars 2008.

Omfattende undersøkelser fra ALFAs side, viser at det amerikanske selskapet fortsetter sitt utstrakte samarbeid med Shaher Abdulhaks familie i Egypt, Jemen og Libya. Mens Shaher Abdulhak trekker seg fra de formelle posisjonene i selskapene, er det nære familiemedlemmer som tar over både styreverv og eierposter. Abdulhak-familien, der Shaher Abdulhak er familiens ubestridte overhode, opplever i realiteten små eller ingen økonomiske konsekvenser knyttet til endringene.

Martine-stiftelsen reagerer sterkt på forholdene som ALFA gjengir i nyhetsdokumentaren.
- Med forbehold om at de nye opplysningene er korrekte, betyr dette at Coca-Cola har ført oss og media bak lyset. Det er veldig skuffende for oss og for de over 50.000 menneskene som engasjerte seg i denne saken, sier leder for Martine-stiftelsen, Marcus Rolandsen.
- Det at Coca-Cola fortsatt velger å samarbeide med en familie som kan knyttes til våpensmugling, diktatorer, terrorisme og andre grove kriminelle handlinger er for oss uforståelig, men vi vil fortsette å kjempe for rettferdighet i denne saken, sier Rolandsen.

I nyhetsdokumentaren i mai-utgaven, som er på gaten i dag, avslører dessuten ALFA at Shaher Abdulhak har hatt indirekte forbindelser til CIA. I 1975 etablerte Shaher Abdulhak et hemmelig selskap i Luxembourg, i samarbeid med Kamal Adham, den daværende sjefen for den saudiske etterretningstjenesten. Adham var i en årrekke CIAs viktigste kontakt i Midtøsten, og var aktiv i kulissene i forbindelse med forhandlingene som førte fram til Camp David-avtalen. Han er blitt beskrevet som «gudfar» for mange av etterretnings- og sikkerhetstjenestene i Midtøsten. Adham var også involvert i BCCI-skandalen, og spilte hovedrollen da Bank og Credit and Commerce International (BCCI) i hemmelighet og i strid med amerikansk lovgivning overtok First American Bank i Washington DC. First American var CIAs viktigste bankforbindelse.

For mer informasjon/kommentarer:
Sjefredaktør ALFA, Magnus Rønningen, tlf. 905 02 031
Leder av Martine-stiftelsen, Marcus Rolandsen, tlf. 958 66 064
Talsmann og oganisator av den forrige Coca Cola-boikotten, Sturla Ellingvåg, tlf. 922 50 111

Tags: