MAX Burgers gjør grønt til en selvfølge – den grønne menyen utvides med Supreme Green

Etter suksesslanseringen av Green-menyen i 2016 fortsetter MAX nå med å tilby flere plantebaserte alternativer som gjør grønt til en selvfølge. Med tilskuddet Supreme Green presenteres nå flere nye, gode smakskombinasjoner og to innovative nyheter – mungbønne og svenske gule erter.

Nå utvider MAX sitt grønne utvalg og lanserer Supreme Green-menyen. Menyen inneholder flere smakfulle plantebaserte og lakto-ovo-vegetariske menyer, deriblant to helt nye burgere og nuggets.

- Da vi lanserte Green-familien i 2016, var den det beste vi fikk til på det daværende tidspunktet. Menyen ble en suksess, og vi så hvordan gjestene raskt fant nye favoritter på menyen. Nå har vi oppdatert og utvidet menyen, der vi blant annet finner nykommerne Crispy Supreme og Real Green Burger. Crispy Supreme omsluttes av et gyllent, smakfullt og crispy skall med en tydelig tekstur på innsiden. Også Real Green Burger er en plantebasert burger med krydret smak, sier Jonas Mårtensson, sjefskokk hos MAX Burgers.

Crispy Supreme er laget av svenske gule erter, og Real Green Burger er laget av spirede mungbønner. Mungbønneburgeren i Real Green Burger er dessuten økologisk, ikke-prosessert og helt fri for E-nummer. Gjennom fortsatt produktutvikling gjør MAX det enklere for gjestene å ta gode valg for klimaet, uten at det går på bekostning av smaken.

En ny Sifo-undersøkelse MAX har gjennomført før lanseringen i Sverige, viser at nesten 70 prosent av svenskene ville spise grønne måltider oftere hvis det fantes bedre alternativer. Samme undersøkelse viser også at 94 prosent mener at det er smaken som avgjør hvorvidt man velger grønn mat.

- MAX er en del av klimaproblemet, og det er derfor vi siden 2008 har jobbet hardt for også å være en del av løsningen. Hvis menneskeheten ikke får orden på maten, kan vi heller ikke få orden på klimaet. Som gjest kan du redusere måltidets klimapåvirkning med opptil 90 prosent ved å velge et måltid med lav klimapåvirkning. Når vi nå enda en gang forbedrer og utvider den grønne menyen vår, gjør vi det enklere enn noensinne for gjestene våre å spise både godt og klimabevisst, sier Kaj Török, bærekraftssjef hos MAX.

MAX har i årenes løp gjennomført en rekke tiltak for å bli mer bærekraftige og redusere utslippene. Mellom 2015 og 2021 har MAX redusert de matrelaterte utslippene med 30 % per 1000 kcal, ifølge World Resource Institutes beregninger. I 2016 lanserte MAX sin største meny målt i antall produkter, Green-familien. Tre år senere mottok MAX FNs pris Global Climate Action Award. MAX ønsker å gjøre det enklere for forbrukeren å ta bærekraftige valg der smak alltid er en drivende faktor.

Supreme Green-menyen inneholder blant annet disse måltidene:

Real Green Burger
En bønneburger med emmentalerost, tomat, sweet onion, sprø isbergsalat, sylteagurk og originaldressing – omsluttet av et sesambrød. 0,4 kg Co2e

Crispy Supreme Sandwich
En crispy,
plantebasert burger laget av svenske gule erter med sweet onion, sylteagurk, eggfri majones – omsluttet av et sesambrød. 0,3 kg Co2e

Crispy Supreme Buffalo
En crispy, plantebasert burger
laget av svenske gule erter med hot buffalosaus, sweet onion, sylteagurk, crispy isbergsalat og eggfri majones – omsluttet av et sesambrød. 0,4 kg Co2e

Crispy Supreme Parmesan
En crispy burger
laget av svenske gule erter med emmentalerost, tomat, sweet onion, crispy isbergsalat, parmesanflakes og aioli – omsluttet av et sesambrød. 0,6 kg Co2e

Plant Beef Cheddar ‘n’ Chili
En Plant Beef-burger med jalapeños, cheddarost, smelteost, tomat, sweet onion, crispy isbergsalat og creoledressing – omsluttet av et sesambrød. 0,7 kg Co2e

Plant Beef Burger
En Plant Beef-burger med tomat, sweet onion, sylteagurk, crispy isbergsalat, ketchup og eggfri majones – omsluttet av et sesambrød. 0,4 kg Co2e

Grilloumi® Original
En smaksrik burger med jalapeñosalsa, tomat, gul løk (Sweet Onion), isbergsalat, majones
– omsluttet av et sesambrød. 1,2 kg Co2e

Crispy Green Nuggets
Crispy panerte plantebaserte nuggets
laget av svenske gule erter. Serveres med valgfri dippsaus. 6 pcs: 0,2 kg Co2e

OM UNDERSØKELSEN
Undersøkelsen er gjennomført av Sifo på oppdrag av MAX. Totalt har 1068 personer i alderen 16–79 år deltatt i undersøkelsen via et spørreskjema på nettet. Undersøkelsen er riksrepresentativ med deltakere fra Sifos tilfeldig rekrutterte Sverigepanel i mars 2023.

Helena Stenqvist, presskontakt MAX Burgers

Helena.Stenqvist@max.se

MAX Burgers ble grunnlagt i 1968, er Sveriges eldste hamburgerkjede og åpnet sin første restaurant i Norge i 2011. MAX ønsker å bli verdens beste hamburgerkjede, og veien dit er å gjøre verden litt bedre. Både ved å servere de beste burgerne og ved å være en positiv kraft i samfunnet. Allerede i 2008 begynte MAX å klimamerke menyen og klimakompensere for alle utslipp fra gårdbrukerens jord til gjestens bord. Siden 2018 har MAX hatt en klimapositiv meny, noe som innebærer at selskapet binder mer klimagasser enn hele verdikjeden slipper ut, samtidig som de reduserer utslippene i tråd med FNs globale 1,5 gradersmål. Fra 2006 har 7–10 prosent av det årlige nettooverskuddet blitt donert til fattigdomsbekjempelse, og i 2009 grunnla de stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittil har MAX satt av 301 millioner kroner før skatt til stiftelsen Rättvis Fördelning. Kjeden har 193 restauranter i fem land, hvorav syv selveide og to franchiseeide i Norge, og sysselsetter 7500 medarbeidere. I 2021 hadde MAX en omsetning på 4,1 milliarder kroner, og planen er å doble antall restauranter i Norge frem mot 2022.