- Vi kan ikke bare tenke på kraftkrisen om vi skal bygge Norge

Report this content

Norge konkurrerer globalt om å hevde seg i bærekraftige fremtidsnæringer. I åtte av ti næringer står vi likevel stille eller mister konkurransefortrinn mot utlandet.

McKinseys rapport «Norge i morgen» forteller hvordan vi kan skape over 200 000 nye arbeidsplasser i ti norske mulighetsnæringer om vi handler raskt og målrettet.

Et halvt år etter rapportlanseringen viser imidlertid en statusgjennomgang så langt i 2022 at Norge i begrenset grad har grepet mulighetene.

- Vår temperatursjekk viser at vi sammenlignet med andre land har styrket våre konkurransefortrinn i næringer som hydrogen og batterier. For de åtte øvrige næringene har vi enten bare opprettholdt status quo eller tapt konkurransefortrinn, sier Frithjof Lund, leder for McKinsey Norge.

Mulighetsnæringene som er omtalt i rapporten er hydrogen, havvind, batterier, karbonfangst, maritim næring, industriell progamvare, forbrukerplattformer, sirkularitet, havbruk og turisme. Felles for disse er at Norge er i hard global konkurranse med andre land.

- Vinnerne i disse næringene kåres i løpet av få år eller bare måneder. Derfor er vår temperatursjekk egentlig et lite varsko. Hvis vi ikke griper mulighetene og opprettholder momentum nå, mister vi også mulighetene til å gjøre disse næringene til pilarer i en bærekraftig økonomi i fremtiden.

- Minst ti tanker i hodet samtidig

De siste ukene har imidlertid høye strømpriser og kraftkrise preget agendaen.

- Kraftkrisen vi står oppe i nå er veldig alvorlig. Det handler ikke bare om næringslivet, men vel så mye om alle privatpersonene som strever med å få økonomien til å gå opp. Løser vi ikke denne krisen, vil vi det få store konsekvenser for både samfunn og industri.

Samtidig advarer Lund mot å kun fokusere på kraftkrise:

- Det viktigste man gjør i en krise er faktisk å opprettholde normal drift. Det gjelder bedrifter, men det gjelder også nasjoner. Kraftkrisen er en stor makroøkonomisk enkeltkrise, men vi må ha øyne på ballen og se langt frem.

Lund oppfordrer derfor alle ledere og politikere til å bruke minst like mye energi på reguleringsplaner og infrastruktur i mulighesnæringene nå som før kraftkrisen.

- Om alt fokuseres på kraftkrisen, kan den bli altoppslukende og hindre oss i å bygge Norge for fremtiden. Kraftkrisen både kan og må løses. Alternativet er at vi mister store deler av norsk industri til utlandet. Vi mener det likevel er viktig at vi også klarer å ha minst ti andre tanker i hodet samtidig. Norge er ikke alene i verden om å oppleve høye energipriser, og det er nettopp gode avgjørelser i kriser som kan gi forsprang.

Utfordrende for maritim næring og havvind

McKinseys halvtårsstatus er laget som en kvalitativ gjennomgang av offentlig tilgjengelig informasjon og samtaler med industriledere og eksperter.

En av næringene som overraskende har tapt fortrinn siste seks måneder er grønn maritim næring.

- Norge er en stormakt og grønn pioner på havet. Ingen land har høyere andel skip i sin flåte med utslippsreduserende teknologi. Likevel ser vi at vårt forsprang krymper. Årsaken til det er at vi har identifisert en høy investeringstakt i skip med alternative drivstoff hos utenlandske skipseiere, samtidig som usikkerhet i den norske næringen om hvilken type grønt drivstoff som skal prioriteres reduserer investeringsviljen.

Havvind er en annen næring hvor Norge ikke har økt sitt konkurransefortrinn sammenlignet med utlandet.

- Regjeringens økte ambisjoner sier bare at vi skal ha 30 GW tildelt innen 2040. Det skjer samtidig som våre naboland både er langt foran i utbygd kapasitet samtidig som de øker sine ambisjoner. Vi bør være enda raskere og mer konkrete om vi skal henge med i dette kappløpet.

Hydrogen og batterier viser vei

Gjennomgangen viser paradoksalt nok at det er i de to internasjonalt mest konkurranseutsatte næringene hydrogen og batterier at Norge har økt sine konkurransefortrinn mest de siste månedene.

- Det er i det tetteste tetfeltet Norge gjør det best. Det tror vi er fordi vi ser effektene av at et samlet næringsliv og politisk miljø arbeider tett for å nå ambisiøse mål. Det vi ser i disse to næringene bør vi bruke de neste månedene på å kopiere for de andre åtte næringene, sier Lund.

Men det haster.

- Da vi lanserte rapporten «Norge i morgen» sa vi at vi akkurat nå kanskje har den beste muligheten på femti år siden starten av oljeeventyret, til å forme vår egen fremtid. Det kommer jeg til å si de neste seks månedene også, men om vi ikke ser et løft i flere næringer, har jeg snart sagt det for siste gang, avslutter Lund.

Temaet diskuteres også under McKinseys paneldebatt "Norge i morgen - hva nå" under Arendalsuka torsdag 18. august, hvor næringsminister Jan Christian Vestre er en av deltakerne. Oversikt over utviklingen i de ti næringene som vedlegg til pressemeldingen.

Robin Idland Krüger
Head of Communications, Norway
Robin_Kruger@mckinsey.com

McKinsey er et globalt konsulentfirma innen strategi, ledelse og operasjonelle problemtillinger. Vi jobber med klienter på tvers av privat, offentlig og sosial sektor for å løse komplekse problemer og samtidig skape positiv endring for alle deres interessenter. Vi kombinerer strategisk kunnskap og teknologisk forståelse for å hjelpe klienter med å utvikle bærekraftig og varig vekst, og for å utvikle en arbeidsstyrke for både nåtid og fremtid