Kvinner kan løse Europas kompetansebehov innen tech

Report this content

De neste årene trenger EU-landene opptil fire millioner flere digitale hoder. Kompetansebehovet kan langt på vei dekkes om flere kvinner satser på tech.

Den digitale og teknologiske utviklingen gjør at Europa vil ha behov for mellom 1,4 og 3,9 millioner flere ansatte i teknologiske yrker innen 2027.

Rapporten “Women in tech” fra McKinsey Digital viser at fire grep kan gi en dobling av andelen kvinner i teknologistillinger som for eksempel utviklere og programmerere, fra dagens 22 til 45 prosent innen 2027. Dette vil kunne dekke det økte behovet for techkompetanse.

- Kvinner kan bidra til å løse Europas kompetanseutfordringer. Men for å få til det må europeiske teknologiselskaper satse aktivt på å tiltrekke seg flere kvinner, sier Elina Mäkelä som er en av rapportforfatterne.

Årsaker til skjevfordeling

Rapporten viser at det er særlig to kritiske punkter hvor kvinner faller fra i dag.

Det første er ved inngangen til høyere utdanning hvor færre kvinner velger STEM-fag (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Det andre punktet er overgangen fra studier til arbeidslivet hvor færre kvinner går inn i teknologiroller.

Mens 44 prosent av menn som fullfører en STEM-grad går til teknologistillinger, er tilsvarende tall for kvinner bare 23 prosent.

Fire hovedgrep

Basert på analyse og gjennomgang av årsakene til dagens skjevfordeling, peker rapporten på fire grep for å rette opp balansen:

• Innføre tiltak som gjør at flere kvinner trives og lykkes i bransjen
  • Bremse dagens frafall av kvinner i teknologistillinger
  • Fokus på kompetanseendring og omskolering til teknologiroller
  • Tidligere innsats for å få flere kvinner til å fullføre utdanningsløp innen STEM-fag

Potensialet for EUs næringsliv er store om man tetter gapet, og anslås til å øke BNP med mellom 260 og 600 milliarder euro.

- Vi kan styrke våre konkurransefortrinn bare ved å øke mangfoldet i teknologijobbene, sier Elina Mäkelä.

Rapporten kan leses i sin helhet her. Tallgrunnlaget baserer seg på arbeids- og utdanningsstatistikk fra EU-landene hvor Norge ikke er inkludert.

Robin Idland Krüger
Head of Communications, Norway
Robin_Kruger@mckinsey.com

McKinsey er et globalt konsulentfirma innen strategi, ledelse og operasjonelle problemtillinger. Vi jobber med klienter på tvers av privat, offentlig og sosial sektor for å løse komplekse problemer og samtidig skape positiv endring for alle deres interessenter. Vi kombinerer strategisk kunnskap og teknologisk forståelse for å hjelpe klienter med å utvikle bærekraftig og varig vekst, og for å utvikle en arbeidsstyrke for både nåtid og fremtid.