Programvare i ferd med å bli stor eksportnæring for Norden

Inntektene for programvareselskapene i Norden kan firedobles innen 2030

Mens enkelte bransjer står overfor dystre fremtidsutsikter, er situasjonen en annen for nordiske programvareselskap.

- Vi har mange nordiske lokomotiver, men i årene som kommer tror vi det kan bli enda flere, sier Anders Jørgen Bjørndalen i McKinsey.

I McKinseys ferske markedsanalyse «Nordic Tech Competitiveness» er utviklingen til over tusen nordiske programvareselskap analysert over de siste fem årene.

- Det vi ser er at flere av selskapene retter blikket utover og får en større internasjonal appettit med effektiv vekst gitt basen i Norden. Fortsetter dagens trend kan Nordens programvareselskap firedoble sine globale inntekter innen 2030, sier Bjørndalen.

Analysen avslører sterk internasjonal vekst

Analysen tar for seg årene 2017-2021 som er perioden det finnes tilgjengelige data for. I perioden ser man at Nordens etterspørsel etter programvare målt ved omsetningen i det nordiske markedet har økt med i snitt 10 prosent per år. Samtidig har tilbudet målt ved omsetningen til selskapene som er basert i Norden økt med 16 prosent.

- Differansen representerer vekst i eksporten vår. Mens det var balanse mellom tilbud og etterspørsel i 2017, har tilbudet skutt fart og nådd nær dobbel størrelse av etterspørselen i 2021 takket være raskt voksende eksportselskap på tvers av de nordiske landene, sier Bjørndalen.

Estimatene indikerer at det nordiske tilbudet av programvare nådde 38 milliarder dollar i 2021, sammenlignet med en etterspørsel på omtrent 20 milliarder dollar. Differansen betyr at om lag netto 18 milliarder dollar ble hentet utenfor Norden.

- Denne trenden har fortsatt i 2022 og inn i 2023. De nordiske selskaper henter i økende grad inntekter internasjonalt, påpeker Bjørndalen.

Tenk globalt fra dag én

Det er de store selskapene som drar mest. I alle de nordiske landene står de ti største selskapene for omtrent 80 prosent av veksten.

For å utnytte fortrinnene må selskapene tilpasse sine planer etter hvilken arketype de følger. Analysen har vurdert fire arketyper av programvareselskap og hvordan Norden kan utnytte sine fortrinn i dem.

- For selskap med innovative og homogene løsninger og få andre etablerte aktører utfordrer vi de gjerne til å tenke globalt fra dag én. Dersom man tilbyr eksisterende løsninger i et konkurransemarked, ser vi at de som inngår flere strategiske samarbeid og fornyer salgsmodellen har bedre forutsetninger fordi de tar en motposisjon til internasjonal konkurranse, forklarer Bjørndalen.

Hele Norden vil tjene på at flere selskap løfter ambisjonene og finner modeller for effektiv vekst, mener Bjørndalen:

- Når vi snakker med internasjonale investormiljøer vet vi at de allerede ser til Norden. Men om flere programvareselskap lykkes med dette, tror vi at vår region samlet vil bli enda mer attraktiv for investorer.

Fremtidsnæring om vi satser nå

Den største inntektsveksten er det plattformselskapene, såkalte bundlers, som står for med 54 prosent av inntektsveksten i perioden. Men verdsettelsene drives hovedsakelig av industrielle programvareselskap som har høyere fortjeneste.

I rapporten «Norge i morgen» fra McKinsey omtales både forbrukerplattformer og industriell programvare som to av ti mulige fremtidsnæringer for Norge. De to næringene har samlet et potensiale på å tilføre Norge rundt 60 mrd kr i økt BNP-bidrag og omlag 36 000 nye arbeidsplasser innen 2030.

- Dette er et godt eksempel på hvor viktig denne industrien er. Mange ser nok fortsatt på data som hyggelige attåtnæringer eller biprodukter. Men faktum er at det er produkter og næringer som kan bidra til å forme morgendagens Norge, og vår nye markedsanalyse viser at vi har muligheten nå, mener Bjørndalen.

Men selv om Norden har gode forutsetninger for å lykkes, viser analysen at flere andre land og regioner også er i vekst. Dette forspranget bør utnyttes nå, mener McKinsey.

- Vi forventer en vekst i hele den globale programvareindustrien de kommende årene. Selv om pilene peker oppover for de nordiske selskapene er det nå grunnlaget legges. Fremtidens vinnere blir skapt i dagens urolige tider. Klarer vi som region å være mer ambisiøse, fokuserte og effektive vil flere av investeringene gjøres i Norden, sier Bjørndalen.

Sosial sikkerhet er konkurransefortrinn

Norden er langt fremme på digitalisering og automatisering. Kombinert med en høyt utdannet arbeidsstyrke og mer konkurransedyktige lønninger for programvareutviklere enn i for eksempel USA, gjør det vår region til et egnet testmarked for aktører som vil skalere effektivt internasjonalt.

Under et nylig arrangement i regi av McKinsey og Microsoft hvor analysen ble presentert for forretningsledere innen nordisk programvare, ble det også påpekt hvordan teknologisatsningene til våre store industrielle selskap over tid har avlet frem et økosystem av teknologientreprenører og finansielle partnere til tross for at rammebetingelsene til entreprenører ikke beskrives som et fortrinn.

Men et av våre aller største og mest unike fortrinn finner vi likevel i den nordiske samfunnsmodellen, mener Bjørndalen:

- Den som satser i Norge vet også at vårt sosiale sikkerhetsnett sikrer at du ikke havner på gata om du mislykkes. Slik er det ikke i mange andre land, der konkurs kan bety personlig ruin. Dette gjør at flere i Norden kan satse uavhengig av bakgrunn, både som gründer, men også som tidlig ansatt i oppstartsbedrifter, og dette er et stort konkurransefortrinn for vår region.

Robin Idland Krüger
Head of Communications, Norway
Robin_Kruger@mckinsey.com

McKinsey er et globalt konsulentfirma innen strategi, ledelse og operasjonelle problemtillinger. Vi jobber med klienter på tvers av privat, offentlig og sosial sektor for å løse komplekse problemer og samtidig skape positiv endring for alle deres interessenter. Vi kombinerer strategisk kunnskap og teknologisk forståelse for å hjelpe klienter med å utvikle bærekraftig og varig vekst, og for å utvikle en arbeidsstyrke for både nåtid og fremtid.