• MED-EL/

RONDO 2 - verdens første cochleaimplantat lydprosessor som kan lades trådløst

MED-EL, en ledende leverandør av hørselsimplantatsystemer, lanserte verdens første cochleaimplantat lydprosessor, RONDO 2, til trådløs lading på 61. østerrikske nasjonale otorhinolaryngologi konferanse.

Gjennom trådløs oppladning slipper RONDO 2 brukere å bytte batterier regelmessig, noe som gjør enheten enklere å bruke, mer kostnadseffektiv og mer miljøvennlig.

RONDO 2 har 18 timers batterilevetid og trenger kun fire timer for full oppladning, noe som gir brukerne en hel dag med hørsel fra en nattladning. Det sparer også brukerne fra å måtte bytte ut engangsbatterier. På et enkelt år ville driften av enheten ha krevd mer enn 700 batterier og koste i overkant av NOK 3400.

– Trådløs oppladning revolusjonerer måten man håndterer lydprosessorer på. For første gang har man tilgang til en lydprosessor som består av en del og hvor man slipper å fikle med batterier, kabler, spoler, batterideksler etc. Trådløs oppladning muliggjør en superenkel og brukervennlig prosessor som i tillegg ser bra ut og er liten og lett, sier Casper Helliesen regionssjef ved MED-EL Nordic.

Cochlearimplantater er små implanterbare enheter som muliggjør at døve mennesker kan høre ved å stimulere det indre øret elektrisk.

RONDO 2 er den ytre delen av implantatet, såkalt lydprosessor, og som er festet magnetisk på hodet. Den kombinerer på en unik måte en senderspole, styreenhet og strømkilde i en enkelt enhet noe som betyr at den kan brukes med briller eller skjult helt under håret.

RONDO 2, og dens tilbehør, vil bli tilgjengelig i Norge i begynnelsen av 2018.

For mer informasjon og for å registrere din interesse, besøk http://rondo2.medel.com.

*basert på en pakke med seks luft/zink-størrelse 675-batterier priset til 19 kr

For mer informasjon

Ben Lewi Hansen, MED-EL

MED-EL Medical Electronics basert i Østerrikeer en ledende leverandør av hørselsimplantatsystemer med 31 kontorer over hele verden. Den familieeide virksomheten er en av pionerene i bransjen. De to østerrikske forskerne Ingeborg og Erwin Hochmair utviklet verdens første mikroelektroniske multikanal-cochleaimplantat, nå betraktet som det moderne cochleaimplantatet, som ble implantert i 1977. I 1990 la Hochmair-paret grunnlaget for den vellykkede veksten av selskapet da de fikk sine første ansatte. Hittil har selskapet vokst til mer enn 1800 ansatte over hele verden.

MED-EL tilbyr det bredeste spekteret av implanterbare løsninger over hele verden for å behandle ulike grader av hørselstap: cochlea- og mellomøreimplantat, EAS (kombinert elektrisk akustisk stimulering)-hørselsimplantat og auditive hjernestammeimplantater, så vel som verdens første aktive beinledningsimplantat. I 2017 lanserte MED-EL ADHEAR, et nytt ikke-kirurgisk beinledningssystem, som ytterligere utvider antall personer som kan dra nytte av innovativ hørselsteknologi og forsterker MED-ELs oppdrag for å overvinne hørselstap som en hindring for kommunikasjon. Folk i over 115 land får høre igjen ved hjelp av et produkt fra MED-EL. www.medel.com

Tags: