“På Fornebu bør det være lov å ta seg en pils i parken”

Eller?

På www.fornebulandet.no har lokaldemokratiet for det nye samfunnet allerede begynt å blomstre. Innspillene varierer fra ønsker om Ari Behn som konge, at det skal være lov å ta seg en pils i parken, til at dette bør bli et trygt og rolig samfunn med maritimt miljø og litt ferie hver dag. Meningene er mange og svarene få når et helt samfunn skal bygges opp. Fornebulandet vil bli på størrelse med Lillehammer by - ca 20.000 mennesker ventes å bli boende på den gamle flyplassen i Bærum Kommune, og 12.mai skal grunnloven for det nye samfunnet utformes i noe som kan bli verdenshistoriens største grup-pearbeid. I timene fram mot klokken 24.00 vil flere tusen framtidige innbyggere, naboer, lokale ildsjeler, ansatte på Fornebu og andre interesserte, stikke hodene sammen for å komme til enighet om den første grunnloven i landet siden 1814 - Fornebuerklæringen. Det hele startet som en idè om at det er viktig å diskuterte et verdigrunnlag for det nye lokalsamfunnet, og har utviklet seg til å bli en endags-festival med næringslivskonferanse, seniorseminar med Per Fugelli, heldags læringsopplegg for alle skolebarna i Bærum og et gruppearbeide hvor vi står igjen med grunnloven for det nye landet. Til slutt feirer vi med en heidundrende fest med artister som Mira Craig, Sofian og Elvira Nikolaisen. Veivalget Det er selvfølgelig mange valg som skal taes når et nytt samfunn skal bygges opp. Et av de er: “hva skal veiene hete?”. På Vill Natt inviteres deltagerne til å komme med forslag til navn på veier og områder, forslag som vil brukes av kommunestyret i de endelige beslutningsprosessene. Forslag har allerede kommet inn deriblant “ pavealleén” som navn på plassen der paven kysset bakken da han landet på Fornebu. Vill Natt er det første skrittet til å definere hele Fornebulandets identitet, og mange er opptatt av å ivareta stedets histo-rie som flyplass og åsted for utallige spennende historier og begivenheter. Hjertebank Noen av disse historiene og øyeblikkene skal samles inn gjennom et prosjekt som har startet opp gjennom en av mange workshops med lokale ildsjeler, som har blitt avholdt i løpet av de siste månedene. Navnet på prosjektet er Hjertebank. En gjeng fotoentusiaster og lokale ildsjeler ønsker å invitere hele Norges befolkning til å sende inn bilder som er tatt på Fornebu flyplass - bilder som inneholder en historie med et element av hjertebank. Det kan være den lille gutten som venter på å se igjen sin onkel fra Amerika, brudeparet som skal ut på bryllupsreise, kjente øyeblikk fra Fornebus historie når viktige begivenheter fant sted, eller kanskje bilder fra da det var flystreik (det skjedde også på Fornebu) og stemningen var mildt sagt hjertebankende. (se vedlagt annonse) Naboskap Å legge grunnlaget for et godt naboskap er et viktig mål med Vill Natt, og for å virkeliggjøre dette, har Snarøyabe-boerne invitert sine nye Fornebu-naboer til “årets første grillings” - en samling hvor blant annet en hilsekampanje i regi av Snarøya Kvinne og Familielag vil iverksettes. Grillfesten vil finne sted på stranda ved SAS-hotellet på Fornebu og er å regne som en oppvarmer og et avslappet vorspiel til den store festen 12.mai. Grillfesten er åpen for presse. Fakta Prosjektet er igangsatt av sektorutvalget for levekår i Bærum Kommune og er blitt gjort mulig med bidrag fra det lokale næringsliv, Bærum Kommune, og lokale lag, kultur og idrettsforeninger. Bidragsytere er Accenture, , Allkopi, Aker Kværner, Budstikka, Bærum Kommune, Fornebu Boligspar, Hundsund AS, IT-Fornebu, Norske Skog, Stabæk Fotball, Simula, Skanska, Statsbygg, SAS-Radisson og Telenor. Første boliger er klare for innflytting i løpet av 2007. Kontakt: Ingebrigt Steen Jensen - Stabæk Fotball – styremedlem: ingebrigt@stabak.no, tlf: 95848417 Andreas Kjensli Knudsen - Medvind Norge - prosjektleder Vill Natt, andreas@medvind.no, tlf: 46486708 Trude Jensen – Styreleder – Bærum Kommune, trude.andresen@baerum.kommune.no, tlf: 91738972