Open Source Wood-vinner: ClipHut strukturelt byggesystem

ClipHut er et parametrisk generert strukturelt konstruksjonssystem som kan tilpasses regionale byggeforskrifter. Systemet ble designet av et tverrfaglig team ved universitetet Hochschule Ostwestfalen-Lippe i Tyskland. ClipHut-teamets visjon var å utvikle nye løsninger innen konstruksjon for å gjøre bygging rimeligere og mer tilgjengelig.

Systemet er basert på et innovativt festesystem som holder komponentene sikkert sammen. Brukerne legger byggespesifikasjonene inn i ClipHut-programmeringsprogramvaren via et punktnett. Systemet beregner så en strukturell nettkonfigurasjon og lager verkstedtegninger for et sett med deler for brukeren.

“Du får ikke de ferdige delene levert, i stedet kan du ta tegningene med til en snekker eller et selskap som kan produsere dem med visse maskiner, som for eksempel CNC- eller 3D-skrivere,” forklarer Maria Wilkens, prosjektleder hos ClipHut.

Skalaen på modulen, det integrerte nummersystemet og enkle tilkoblinger gjør det enkelt å sette sammen, selv for en ikke-fagperson som har begrenset erfaring med konstruksjon.

Et rimelig og fleksibelt konstruksjonssystem ved bruk av Kerto LVL

En bygning designet ved hjelp av ClipHut-systemet kan bygges med et hvilket som helst trebasert materiale. Teamet mener at Kerto® LVL (laminert finertre) er et spesielt godt egnet byggemateriale for ClipHut-hus.

“Kerto LVL er et sterkt og presist materiale i høy kvalitet, og dermed tåler skjøtene mer vekt, noe som gjør at det kan være større mellomrom mellom stolper og dermed reduserer behovet for materialer i noen tilfeller,” forklarer Thomas Viera, et medlem av designteamet. “Andre fordeler er muligheten til å bygge høyere eller til og med legge til flere etasjer i bygninger samt øke levetiden.” Kerto LVL kan gjøre konstruksjonsprosessen raskere, lettere og grønnere.

Open Source Wood-pris

ClipHut mottok Metsä Woods Open Source Wood-pris. Det er en samarbeidsorientert nettbasert plattform hvor arkitekter, ingeniører og designere kan dele sine innovative ideer for modulbasert trekonstruksjon. Brukere kan laste opp prosjektene og konseptene sine på plattformen for å få tilbakemelding og samarbeidsmuligheter. Metsä Woods eksperter evaluerer prosjektene, og prisene gis til de mest innovative ideene, som ClipHut.

“ClipHut er den første ideen jeg har sett hvor en håndfull deler kan brukes til å konstruere bygninger i nesten hvilken som helst form. Bruken av plug-in-tilkoblinger mellom prefabrikkerte komponenter kan tilby rask montering på stedet,” forklarer Jussi Björman, direktør for teknisk kundeservice i Metsä Wood.

ClipHut-teamet Thomaz Vieira (systemutvikler, leder for prosjektet), Tomás Mena (prosjektutvikler, leder for dataadministrasjon), Maria Wilkens (prosjektleder, leder for media)

Les alle detaljer om ClipHut trekonstruksjonssystem.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/7mdm_KcT9jXd

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2017 var på 0,5 milliarder Euro, og vi har omtrent 1.400 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.