Kampen mot Covid-19-pandemien

Michelin har mobilisert alle avdelinger for å starte produksjonen av kirurgiske masker og visirer på 10 europeiske fabrikker, og starter produksjonen i løpet av april 2020.

Siden starten på coronakrisen, har det vært en kamp om å få tak i nok masker og munnbind til helsepersonell og innbyggere verden rundt. Som et svar på denne situasjonen har Michelin mobilisert selskapets ressurser innen innovasjon, og konsernets ekspertise innen forskning, materialer, produksjon og vitenskapelig intelligens, for å utvikle, produsere og levere flere typer masker i store mengder på kort tid. Gjennom dette initiativet ønsker Michelin å bistå i den globale kampen mot Covid-19-pandemien, både ved å øke antall masker til helsepersonell i landene Michelin opererer, og ved å beskytte helsen og sikkerheten til egne ansatte ved å gi dem masker.

Michelin starter produksjonen av kirurgiske[1] masker i 10 europeiske fabrikker
Etter initialiseringsfasen som nå er i gang, vil Michelin produsere rundt 400 000 kirurgiske masker i kategori 1 ukentlig, enten i egne fabrikker eller i samarbeid med partnere og underleverandører. Ti fabrikker i Europa er allerede valgt[2]. Den europeiske kapasiteten vil bli utvidet i løpet av de kommende ukene takket være lignende initiativer i Nord-Amerika.

I tillegg har Michelin sluttet seg til andre selskaper, ledet og koordinert av det Grenoble-baserte kollektivet VOC-COV, i utformingen og utrullingen av en gjenbrukbar maske.

OCOV® FMP1- eller FMP2-masken, utviklet og produsert i Auvergne-Rhône-Alpes-regionen i Frankrike på rekordtid, er rimelig og bærekraftig. Den kan produseres i store mengder og gjenbrukes opptil 100 ganger takket være fem vask- og utskiftbare filtre. Produksjonen av et prototypeparti på 5 000 enheter pågår. Målet er å produsere én million masker per uke innen mai, noe som fører til en total produksjon på mer enn fem millioner masker innen utgangen av juni – noe som igjen tilsvarer 500 millioner engangsmasker.

Steriliserbare beskyttelsesvisere av polykarbonat til sykehus
På forespørsel fra flere franske sykehus har Michelin startet produksjonen av steriliserbare polykarbonatvisirer for helsepersonell. Så tidlig som neste uke skal selskapet lede en outsourcet produksjon på 10 000 visirer.

Michelin er aktive i mange andre prosjekter som involverer ventilatorer, komponenter til medisinsk utstyr, pasient-posisjonsputer og hånddesifisering.

[1] Kjent som kirurgiske masker (surgical masks) i Euopain og ansiktsmasker (face masks) i USA.

[2] Liste med lokasjoner i Europa:
Tyskland – Bamberg
Frankrike – Bourges, La Combaude (Clermont-Ferrand), Golbey, Joué les Tours, Ladoux (Clermont-Ferrand)
Italia – Alessandria, Cuneo
Polen - Olsztyn
Romania - Zalău

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 127 000 ansatte over hele verden og 69 produksjonsanlegg, som sammen produserte 200 millioner dekk 2019. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemme side www.michelin.com eller www.michelin.no.