Kjører lenger med Michelins vinterdekk

Flere uavhengige dekktester viser at Michelin utklasser sine konkurrenter når det gjelder levetid.

Hvilke dekk du velger er helt avgjørende for hvor langt du kan kjøre sikkert på veien. Gjennom omfattende testing og kontinuerlig forskning har Michelin opparbeidet en ledende ekspertise på kulde, snø og isdekte veibaner. Det gjør Michelin i stand til å levere dekk med lang levetid, som presterer optimalt på komplekse nordiske vinterveier.

20.000 km lenger med Michelin
Testworld i Finland har testet Michelin X-Ice North 3 opp mot tre konkurrerende premium piggdekk[1], og resultatet er slående: Michelins dekk viste det seg å holde hele 20 000 km lenger enn gjennomsnittet av konkurrentene som var i testen.

– Sikkerheten er alltid viktigst når vi selger dekk, og lang levetid har vært et kjennetegn for Michelin-dekk i mange år. Med våre dekk kan du kjøre nesten 50 prosent lengre enn med dekk fra våre konkurrenter. Det tilsvarer en halv runde rundt jordkloden. Det synes vi er fantastisk, sier Johan Kvarnerud, markedssjef i Michelin Nordic.

Overlegen sine konkurrenter
En fersk test utført av amerikanske TPG viser at det piggfrie vinterdekket Michelin X-Ice 3 er enda mer overlegent sine konkurrenter når det gjelder levetid[2]. For å kunne kjøre samme strekning med ett sett Michelin-dekk trenger du hele 11 dekk fra en av de konkurrerende premium-merkene som var med i testen.

– Å lage et dekk som gir lang levetid er ikke så komplisert. Utfordringen er å få alle de andre egenskapene forbrukeren vil ha i ett og samme dekk, slik som lav rullemotstand og godt grep på tørr, våt, snødekt og isete veier. Det handler om å kombinere alle egenskapene, sier Arne Sköldén, produktekspert for personbildekk hos Michelin Nordic.

Bak de oppsiktsvekkende testresultatene ligger en massiv satsing fra Michelin på utvikling. Over 6 000 ansatte arbeider dedikert med forskning og utvikling, og i fjor investerte selskapet nesten seks milliarder norske kroner i utviklingsprosjekter. Dette gjør at Michelin kan levere vinterdekk som er fullpakket med innovasjoner. En lang rekke små detaljer bidrar alle til å gi bedre ytelse.

[1] Resultat från test utfört 2015 av Testworld på dimension 205/55 R16. Jämfört mot genomsnittlig livslängd för tre dubbade konkurrentdäck (Nokian Hakkapeliitta 8, Pirelli Ice Zero, Hankook Winter I*Pike RS).
[2] Resultat från test utfört 2016 av TPG (USA) på begäran av Michelin, på dimension 205/55 R16. Jämfört mot genomsnittlig livslängd för tre dubbfria konkurrentdäck (Bridgestone Blizzak WS80, Nokian Hakkapeliitta R2, Pirelli Ice Zero FR).

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater