MICHELIN BANER VEI I NY ADAC-STUDIE AV DEKKPARTIKLER

En omfattende dekkstudie utført av ADAC viser Michelin som en klar forløper innen dekk som avgir mindre mikropartikler. Studien har evaluert nærmere 100 forskjellige dekk, og i nesten alle tilfeller er MICHELIN-dekkene plassert på toppen over dekk som avgir lavere nivåer av partikler. Michelin-dekk presterte jevnt over godt i alle sikkerhetstester, våte og tørre, selv når de ble slitt.

Michelin kommer ledende ut i en uavhengig dekkundersøkelse, laget av Europas største bilorganisasjon, tyske ADAC, på miljøkravene til de mest ettertraktede dekkmerkene og modellene som markedsføres i Europa.

Studien brukte data fra ADACs avanserte testprosedyre, som utsetter dekk for 1500 mil med faktisk kjøring på en blanding av by-, lande- og motorveier for å beregne levetiden til dekket, altså kjørelengden ned til minste tillatte mønsterdybde på slitebanen. Denne informasjonen er satt sammen med data om slitasjegrad, mønsterdybde når de er nye og mengden materiale som forsvinner fra dekkene i løpet av levetiden, for å generere en korrekt vurdering av dekkenes miljøgevinster.

Undersøkelsen omfatter cirka 100 sommer- og vinterdekk i de mest utbredte dimensjonene på tvers av ulike mønstertyper. Michelin utmerket seg i nesten alle forskjellige dekkstørrelser og mønstre, både ved å demonstrere sterk ytelse i sikkerhetstester og ved å generere lavere nivåer av dekkpartikler.

Blant de 15 dekkprodusentene i undersøkelsen konkluderer ADAC, at Michelin ”er langt foran konkurrentene” med dekkpartikler på bare 90 g gummi per 1.000 km (for fire dekk på én bil). Til sammenligning er gjennomsnittet i ADAC-undersøkelsen på 120 g per 1.000 km. Michelin Cross Climate+ (185/65 R15) er det dekket med lavest slitasjegrad av alle, med kun 58 g per 1.000 km.

Basert på studien konkluderer ADAC blant annet med at «Det er helt avgjørende å synliggjøre, ikke bare hvordan et dekk presterer under ulike kjøreforhold, men spesielt også hvordan dekket påvirker miljøet. Michelin er en av få dekkprodusenter som anerkjenner dette behovet, og har målrettet spesialisert sin dekkutvikling på dette for å imøtekomme behovet”.

Michelin Primacy 4

Nye generasjoner av sommerdekk med ekstrem levetid

Som en de førende dekkprodusenter har Michelin med sin Performance Made To Last-strategi de seneste årene investert milliarder av euro i nye dekkteknologier, som optimaliserer holdbarheten og sikrer gode egenskaper i hele dekkets levetid - helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Samtidig har Michelin tatt til ordet for å innføre testing av slitte dekk i EU, og at sjåfører som kjører på MICHELIN premiumdekk kan kjøre dekkene sine samtidig som de opprettholder sikkerheten ned til lovlig mønsterdybde – et initiativ som gagner både økonomien og miljøet.

Sportsdekkene Michelin Pilot Sport 5 og Michelin Primacy 4+, som har blitt lansert for sommersesongen 2022, er de siste generasjonene av to av de hotteste dekkene på markedet, og er eksempler på Michelins strategiske fokus.

Med Pilot Sport 5 introduserer Michelin et nytt sommerdekk for sporty og høytytende el-biler. Dekket er utviklet med fokus på en optimal balanse mellom sportslige egenskaper og ekstrem levetid. I tester har Michelin Pilot Sport 5 vist seg å være det mest slitesterke sommerdekket i sportskategorien (1).

Med Primacy 4+ har Michelin utviklet et dekk til personbiler og SUV’er, som blant annet anvender Michelins EverGrip-teknologi for økt livslengde og for at det effektivt kan lede unna vann – selv når dekket er slitt. Primacy 4+ leverer utmerkede bremseprestasjoner på vått underlag, både som nytt og slitt dekk, og tester viser at dekket er blant de mest holdbare i sin klasse (2).

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Maira Zoeller, PR-ansvarlig, Michelin Europe North, maira.zoeller@michelin.com, +49 152 54698848

Liv Nyfløt, PR-rådgiver Norge, liv@slaeger.com, +47 952 48896

(1) Test conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, May-June 2021, on dimension 225/40 ZR18 92Y on VW Golf 8 comparing MICHELIN Pilot Sport 5 (100%) versus BRIDGESTONE Potenza Sport (58,7%); CONTINENTAL PremiumContact 6 (63,7%); GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 5 (78,2%); PIRELLI P Zero PZ4 (SC) (56,2%) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 11568 km run and extrapolated longevity at 1.6mmResults may vary according to road and weather conditions.

(2) External tests conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, in July 2021, on dimension 205/55 R16 91V on VW Golf comparing MICHELIN Primacy 4+ (REF km) versus BRIDGESTONE TuranzaT005 (-15 998km); CONTINENTAL PremiumContact 6 (-5 655km); GOODYEAR EfficientGrip Performance 2 (+2093km) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 12200 km run and extrapolated longevity at 1.6mm. Results may vary according to road and weather conditions.

Om Michelin
Michelin, det ledende mobilitetsselskapet, er dedikert til å forbedre mobiliteten til sine kunder på en bærekraftig måte. Designe og distribuere de best egnede dekkene, tjenestene og løsningene for kundenes behov; tilby digitale tjenester, kart og guider for å berike turer og reiser og gjøre dem til unike opplevelser. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som tjener en rekke bransjer. Med hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, er Michelin til stede i 177 land, har 124,760 ansatte og driver 68 dekkproduksjonsanlegg som til sammen produserte rundt 173 millioner dekk i 2021.
(www.michelin.com)

Quick facts

Undersøkelsen omfatter cirka 100 sommer- og vinterdekk i de mest utbredte dimensjonene på tvers av ulike mønstertyper. Blant de 15 dekkprodusentene i undersøkelsen konkluderer ADAC, at Michelin ”er langt foran konkurrentene” med dekkpartikler på bare 90 g gummi per 1.000 km (for fire dekk på én bil). Til sammenligning er gjennomsnittet i ADAC-undersøkelsen på 120 g per 1.000 km.
Tweet dette