Michelin forbereder seg til Rally Sweden

Nettopp nå pigges over 1000 Michelin-dekk med totalt 384 000 pigger hos det svenske spesialistverkstedet Däckproffsen i Växjö. Dekkene skal brukes kun i Rally Sweden den 9 – 12. februar.

– Rally er en viktig virksomhet for Michelins forskning og utvikling, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.– Når dekkene testes og brukes under ekstreme forhold høster vi kunnskap som kan utnyttes i utviklingen av nye personbildekk.

Dekket som brukes i Rally Sweden heter MICHELIN X-ICE NORTH, det samme som Michelins piggdekk for vanlige personbiler. I hvert rallydekk sitter det 384 pigger, og hver pigg er 20 mm lang. Piggutstikket er maksimalt 7 mm fra dekkets gummikloss. For ett MICHELIN X-ICE NORTH personbildekk er antalle 120 pigger (for den vanlige dimensjonen 205/55 R16) og piggutstikket er 1,2 mm.

10 måneder i året foregår piggingen av 6 - 8000 Michelin rallydekk hos Däckproffsen. Rallypiggene produseres av selskapet Wipertec.

– At vi fortsatt har Michelins tillit og er deres eneste samarbeidspartner når det gjelder piggede rallydekk både til VM og til privatsiden, føles som en bekreftelse på at vi har gjort vår hjemmelekse bra, sier Thomas Carlsson i Däckproffsen i Växjö. Samtidig har vi i dag valgt å kun arbeide med Michelin, framfor alt fordi vårt felles utviklingsresultat da forblir hos oss. Men vi kan ikke hvile på laurbærene – utviklingsarbeidet pågår hele tiden.

Siden Michelin kom tilbake til WRC forrige sesong har selskapet utviklet en helt ny serie WRC-dekk, nemlig PILOT SPORT for asfalt, LATITUDE CROSS for grus og X-ICE NORTH for Rally Sweden. Som følge av det nye reglementet som FIA har innført for denne rallysporten vil vi se at antallet dekk som blir tillatt brukt i et løp vil synke med mellom 15 og 20 prosent i løpet av 2012 og 2013. Dette er helt i tråd med Michelins miljøtenkning og visjon om å lage dekk med god ytelse og lang levetid.

Mer informasjon:

Kontaktperson Däckproffsen:Thomas Carlsson
Telefon: +46 (0)470 470 03, E-post: thomas@dackproffsen.se

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no