Michelin lanserer gjenvinningsanlegg for dekk

I samarbeid med svenske Enviro lanserer nå Michelin sitt første gjenvinningsanlegg for dekk, og på grunn av ny teknologi kan de nå gjenvinne alt i et brukt dekk.

Michelins første moderne gjenvinningsanlegg vil bygges i samarbeid med Enviro, et svensk selskap med patentert teknologi for gjenvinning av fint karbonpulver, olje, stål, pyrolyseolje og gass fra brukt dekk. Anlegget, som skal bygges i Chile i Antogafasta-regionen, har en årlig kapasitet til å resirkulere 30.000 tonn dekk til anleggsmaskiner, noe som tilsvarer 60 prosent av dekkene som kastes årlig i Chile.

Brukte dekk vil samles direkte fra kundenes lokaler og transporteres til anlegget for å bli kuttet opp og resirkulert. Enviros teknologi muliggjør resirkulering av alt i et brukt dekk for gjenbruk. Planen er at 90 prosent av det resirkulerte materialet skal brukes i en rekke gummibaserte produkter som dekk, transportbånd og vibrasjonsdempende produkter. De resterende 10 prosentene vil bli brukt direkte i anlegget til generering av varme og kraft til eget bruk.

Dette første resirkuleringssenteret gjør det mulig for Michelin å tilby en omfattende resirkuleringsløsning, fra å samle brukte dekk til gjenbruk av råvarer ved produksjon av nye produkter, forteller Sander Vermeulen, visepresident, markedsføring og forretningsutvikling, strategi og ny virksomhet for forretningsområdet High-Tech Materials.

- Takket være dette samarbeidet med Enviro kan vi med stolthet presentere Michelin-konsernets første gjenvinningsanlegg. Anlegget er en milepæl hvor vi tilbyr en innovativ resirkuleringsfunksjon når vi utvikler nye virksomheter. Vi er for tiden i dialog med chilenske gruveselskaper om langsiktige kontrakter, og ved å skalere opp Enviros teknologi, tilbyr vi dem en løsning som støtter deres miljømål og muliggjør utvikling av en sirkulær økonomi, forteller han.

Byggingen begynner i år, og produksjonen er planlagt å starte i 2023. I overkant av 250 millioner SEK vil bli investert i anlegget, og med sin innovative gjenvinningsprosess vil det støtte sirkulærøkonomien.

Anlegget er i tråd med Michelins forpliktelse om å innlemme en økt mengde holdbare materialer i dekkene. Michelin er klar over at den raske utviklingen i feltet krever nye former for samarbeid, og posisjonerer seg som en samlende kraft for å utvikle innovative partnerskap innenfor flere tekniske områder. Hovedmålet med flere partnerskap og tiltak som Michelin deltar i, er å lage og utvikle resirkuleringssystemer for brukte dekk, men også for plastavfall.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 127 000 ansatte over hele verden og 69 produksjonsanlegg, som sammen produserte 200 millioner dekk 2019. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemme side www.michelin.com eller www.michelin.no.

Sitater