MICHELIN ROAD 5

Motorsyklister stoler på det i dag, og vil gjøre det enda mer i morgen

Michelin har tatt ytelsen til sin Sport Radial-dekkserie til et nytt nivå med nye Michelin Road 5. Den spennende nykommeren bygger videre på Michelin Pilot Road 4, som har vært den ubestridte standarden for Sport Touring-dekk i det europeiske markedet med mer enn 1,5 millioner solgte dekk siden det ble lansert for fire år siden.

I en intern test, hvor det nye dekket ble sammenlignet med sine hovedkonkurrenter, hadde Michelin Road 5 det beste grepet på våte veier, og det fortsetter å levere på vått underlag[1] gjennom hele sin levetid. Et Michelin Road 5-dekk som har blitt kjørt 500 mil har like kort bremselengde som et nytt Michelin Pilot Road 4-dekk[2]. I tillegg til disse forbedringene, kombinerer Michelin Road 5 optimalt veigrep på tørre veier med overlegen stabilitet og meget gode kjøreegenskaper sammenlignet med sine konkurrenter, noe som er viktig for eiere av Sport Touring-motorsykler.

Michelin Road 5 – bedre grep på våte veibaner sammenlignet med sine fem største konkurrenter
Kombinasjonen av tre teknologier har bidratt til at Michelin Road 5, i en ny intern test mot dekkets fem største konkurrenter, gir det beste grepet på våte veier.

Michelin Road 5 leverer så bra resultater takket være:

•  Siste generasjon av gummiblandinger
  •  Dual compound-teknologi (MICHELIN 2CT og MICHELIN 2CT+ Teknologi)
  •  Seipet dekkmønster

Selv etter 500 mils kjøring har Michelin Road 5 samme korte bremselengde på vått underlag som et nytt Michelin Pilot Road 4[3].
Det er ikke overraskende at motorsyklister krever gode bremser. For å møte denne etterspørselen, forbedrer Michelin bremseytelsen på sine Sport Touring-dekk på vått underlag ved å sørge for at bremselengden forblir så kort som mulig. Selv etter 500 mils kjøring stopper et delvis slitt Michelin Road 5-dekk på like kort distanse som et nytt Michelin Pilot Road 4-dekk.

For å oppnå en slik ytelse har Michelin tatt seipeteknologien Michelin XST X, som også er utviklet for biler, et skritt videre med Michelin XST Evo-teknologi. En unik kombinasjon av seiping og dekkmønster sørger for at dekket skjærer gjennom vannoverflaten og forbedrer dekkets evne til å avlede vann. XST Evo-teknologien sørger for at lamellene i dekket utvides når de slites ned, og dekket beholder derfor evnen til å drenere vann lenger.

Perfekt grep på tørre veier, stabilitet og livlighet gir enda mer kjøreglede
I tillegg til å optimalisert grep på våte veier gir Michelin Road 5 veldig godt grep på tørre veier og overlegen stabilitet sammenlignet med sine konkurrenter[4] takket være kombinasjonen av teknologier.

•  Det gode grepet på tørre veier skyldes hovedsakelig bruken av den nyeste generasjonen av gummiblandinger,
  •  MICHELIN ACT+, en revolusjonerende konstruksjon av dekkstammen som gir MICHELIN ROAD 5 overlegen stabilitet rett frem og i svinger, sammenlignet med konkurrentene, samt godt veigrep[5].

Michelin legger vekt på å sikre konsistent ytelse over tid. Som et resultat, og takket være de forskjellige teknologiene som brukes, fortsetter den nye serien av Sport Touring-dekk å gi god ytelse selv når de er slitt. For motorsyklister øker det sikkerheten, selvtilliten og kjøregleden.

Nye Michelin Road 5 er tilgjengelig i 11 dimensjoner
Inkludert fire forskjellige dimensjoner for terrengversjonen. Dekket vil være i salg fra januar 2018.

Michelin Road 5a

Michelin Road 5 Trail

[1] Basert på en sertifisert interntest på Michelins testanlegg i Fontagne, Frankrike, oktober 2017, da man sammenlignet MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT og BRIDGESTONE T30 EVO (foran: 120/70 ZR 17 / bak: 180/55 ZR 17) montert på en Suzuki Bandit 1250.
[2] Basert på en sertifisert interntest på Michelins testanlegg i Ladoux, Frankrike, oktober 2017, da man sammenlignet MICHELIN ROAD 5, som hadde blitt kjørt med i 5 636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.
[3] Basert på en sertifisert interntest på Michelins testanlegg i Ladoux, Frankrike, oktober 2017, da man sammenlignet MICHELIN ROAD 5, som hadde blitt kjørt med i t5 636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.
[4] Basert på en est bestilt av Michelin og organisert av MTE Test Center, oktober 2017, da man sammenlignet MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT og BRIDGESTONE T30 EVO (foran: 120/70 ZR 17 / bak: 180/55 ZR 17) montert på en Kawasaki Z900, noe som viste overlegen ytelse på tørre veier, (best i forhold til stabilitet, delt førsteplass med Pirelli Angel GT på smidighet og andreplass for grep på tørre veier).
[5] Basert på en sertifisert interntest på Michelins testanlegg i Ladoux, Frankrike, oktober 2017, da man sammenlignet MICHELIN ROAD 5, som hadde blitt kjørt med i t5 636 km, med nye MICHELIN ROAD 4.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)