MICHELIN X® MULTI™ D: Michelin lanserer nytt og drivstoffgjerrig dekk for lette lastebiler

Michelin lanserer nå MICHELIN X® MULTI™ D for drivaksler i dekkdimensjonen 17.5”. Dekkene er konstruert for lette lastebiler med en totalvekt på maksimalt 16 tonn.

- Tre av fire lette lastebiler eies av mindre bedrifter og kjøres under 100 000 kilometer per år, sier Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden. - For disse transportørene er det veldig viktig at dekkene fungerer over lenger tid og under skiftende forhold, sommer som vinter. Man må kunne stole på at dekkene leverer, mil etter mil og år etter år.

MICHELIN X® MULTI™ D tilbyr:

• 18 prosent lenger levetid sammenlignet med forrige serie (MICHELIN XDE 2).
  • Godkjent i henhold til gjeldende regelverk for vinterdekk i Norge og Sverige (3 Peak Mountain Snow Flake-merket)
  • 12 prosent lavere rullemotstand sammenlignet med forrige serie (MICHELIN XDE 2), noe som medfører et lavere drivstofforbruk.
  • Dekket er 5 dB stillere enn sin forgjenger, en viktig egenskap når man kjører mye i bytrafikk.

MICHELIN X MULTI D er produsert med et helt nytt mønster med fulldype lameller for å kunne tilby optimalt veigrep gjennom hele dekkets levetid.

MICHELIN X® MULTI™ D er utviklet og utformet ved Michelins forsknings- og utviklingssenter i Clermont Ferrand i Frankrike og produseres i Michelins høyteknologiske fabrikk i Karlsruhe, Tyskland.

Dekket er tilgjengelig i følgende størrelser:
215/75 R 17.5
225/75 R 17.5
235/75 R 17.5
245/70 R 17.5

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 113 400 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 114 000 ansatte og 70 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.

Sitater

Tre av fire lette lastebiler eies av mindre bedrifter og kjøres under 100 000 kilometer per år. - For disse transportørene er det veldig viktig at dekkene fungerer over lenger tid og under skiftende forhold, sommer som vinter. Man må kunne stole på at dekkene leverer, mil etter mil og år etter år.
Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden