MICHELIN X MultiWay 3D: Michelin-dekk testvinner i dekktest for tunge kjøretøy

Forskjellene mellom best og dårligst grep var store da det velansette testinstituttet DEKRA testet bremsestrekning på vått underlag. MICHELIN X MultiWay 3D hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn testens dårligste dekk.

MICHELIN X Multiway 3D – for økt sikkerhet
MICHELIN X Multiway 3D ble ansett for det i særklasse beste dekket i testen[1], som ble gjennomført av det tyske kontrollselskapet DEKRA og som sammenlignet bremsestrekningen på forskjellige premiumdekk.

Testen viste at MICHELIN X MultiWay 3D hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn dekket som kom på siste plass, og i gjennomsnitt 44,9 meter kortere bremsestrekning enn de konkurrerende dekkene. Testen, som ble gjennomført på Michelins anmodning, fant sted på en våt veibane med lav friksjon. Samtlige dekk i testen var slitt ned til bare 1/3 av opprinnelig mønsterdybde gjenstod. Samtlige dekk som deltok i testen var premium-dekk av nyeste generasjon.

– Vi ønsket å teste dekkenes sikkerhet under deres realistiske bruksforhold, sier Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden. – Dekk er bare nye i et fåtall kilometer – størstedelen av tiden dekkene brukes er de mer eller mindre slitt. I vår verden gir dette et mer realistisk resultat enn om vi hadde utført testen med helt nye dekk. Førerne ute på veien må kunne stole på at dekkene holder mål gjennom hele levetiden, så det å være best i test på bremsestrekning når dekkene er to tredjedels nedslitt føles veldig bra.

Michelin satser årlig mer enn 5 milliarder kroner og har over 6 600 ansatte som arbeider med forskning og utvikling på tre kontinenter. For eksempel kjører man levetids- og utholdenhetstester på veier som tilsvarer ca 1,8 milliarder kilometer per år, noe som tilsvarer en runde rundt jorden hvert tolvte minutt.

Videofilm av testen:

[1] DEKRAs tester ble gjennomført i juli 2013 på en Mercedes Benz 1820 utstyrt med nye dekk som hadde en slitasje på to tredjedeler. Testen ble utført på vått underlag med dårlig grep (friksjonskoeffisient: 0,27) med ABS-bromser. Samtlige lastebiler ble utrustet med dimensjonen 315/80 R22.5 og en last på 18 tonn. Dekktrykk: 8,5 bar (styreaksel) og 7,5 bar (drivaksel).

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 113 400 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater

Vi ønsket å teste dekkenes sikkerhet under deres realistiske bruksforhold. Dekk er bare nye i et fåtall kilometer – størstedelen av tiden dekkene brukes er de mer eller mindre slitt. I vår verden gir dette et mer realistisk resultat enn om vi hadde utført testen med helt nye dekk. Førerne ute på veien må kunne stole på at dekkene holder mål gjennom hele levetiden, så det å være best i test på bremsestrekning når dekkene er to tredjedels nedslitt føles veldig bra.
Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden