MICHELIN X Multiway 3D tilbyr drivstoffbesparelser og høy fleksibilitet for transportselskap

På årets Transport 2011-messe på Lillestrøm viser Michelin for første gang i Norge det nye MICHELIN X Multiway 3D, en helt ny dekkløsning for driv- og foraksel på kjøretøy som brukes til regionaltransporter, men der innslag av fjerntransport kan forekomme. MICHELIN X Multiway 3D er M+S-merket og kan benyttes gjennom hele året.

MICHELIN X Multiway 3D er en ny dekkløsning som nå lanseres i dimensjonene 315/70 R 22.5 og 315/80 R 22.5 for både driv- og foraksel. MICHELIN X Multiway 3D to viktigste innovasjoner er:

1. Delta-lameller er en helt ny form for mønsterskjæringfor forakseldekket som reduserer tå-hælslitasje takket være et retningsbestemt mønster når dekket er nytt. Lamellens utforming gir økt stabilitet i blokken,også i kurver, og et forbedret grep.
  2. Towerpumper i drivakseldekket suger opp vann under mønsterblokken fra kjørebanen for å gi bedre kontakt mellom dekket og kjørebanen. Vannet evakueres deretternår dekket roterer.

Fleksibilitet og allsidighet har stått i fokus under utviklingen av MICHELIN X Multiway 3D. I Norge vises dekket for første gang på messen Transport 2011 på Lillestrøm 8-10. september, på Michelins stand B03-14.

– MICHELIN X Multiway 3D er konstruert for å møte våre kunders ønsker. De vil ha et dekk som passer for blandet kjøring med for eksempel langkjøring om nettene, men som fungerer like godt for lokal distribusjon av last på dagtid. Som navnet antyder er MICHELIN X Multiway 3D et dekk som har et bredt bruksområde, sier Frode Abrahamsen i MICHELIN Norge.

Med MICHELIN InfiniCoil, et langsgående, ubrutt beltelag, tåler MICHELIN X Multiway 3D 315/70 R 22,5 et forakseltrykk på 8 tonn. Det innebærer at kjøretøy for lokaldistribusjon (med for eksempel et tungt kjøleaggregat montert) kan benytte en lettere og lavere dekkløsning og samtidig øke lastevekten.

Dekkostnadene for transportører rundt om i Europa er ca 2,3 prosent av de totale kjøretøykostnadene, mens drivstoffkostnadene relatert til transportene beløper seg til mellom 25 og 30 prosent. Ettersom hver tredje tanking hos en lastebil går med til å overvinne dekkets rullemotstand, innebærer en reduksjon av rullemotstanden store drivstoffbesparelser.Ved å benytte samme Energy Flex-stamme som i MICHELIN X Energy SaverGreen har vi klart å redusere rullemotstanden med 25 prosent[1], noe som innebærer at drivstofforbruket kan reduseres med hele åtte prosent.

– MICHELIN X Multiway 3D er et regionaldekk med veldig gode rullemotstandsegenskaper. Det gir forbedret drivstofføkonomi og dermed reduserte CO2-utslipp. Når det stilles krav tilmer miljøvennlig transport er dekkene en viktig faktor, avslutter Frode Abrahamsen.

[1] Opptil 25 % lavere rullemotstand på dimensjon og posisjon, sammenlignet med E2+ og DN2 Grip segmentet.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no