Nå satser Michelin massivt på hydrogendrevet transport

Michelin skal ikke lenger kun være ett dekkfirma. I stedet skal de fokusere mer på bærekraftig energi og grønn transport, og med massive investeringer i hydrogen - og brenselcelleteknologi, gjør Michelin seg klare til å endre sitt 125 år lange fokus på gummiblandinger og dekk.

Høsten 2019 investerte Michelin, sammen med bildelprodusenten Faurecia, over en milliard kroner i et hydrogendrevet fellesforetak. Det ambisiøse nye selskapet Symbion skal i 2021 begynne å bygge den første fabrikken for produksjon av hydrogendrevne motorer i Europa. Dermed tar Michelin de første skrittene mot målet om å bli verdensledende innen hydrogendrevne motorer.

- Vi har jobbet med å utvikle hydrogenteknologi og motorsystemer i over 15 år. Målet vårt er å skalere opp produksjonen og samtidig senke produksjonskostnadene. Vi samarbeider tett med Faurecia for å gjøre vårt felles datterselskap til en ledende leverandør, og har planer om å oppnå en markedsandel på 12 prosent og et årlig salg på 15 milliarder kroner innen 2030, forklarer Peyman Sabet, Vice President Business Development, Michelin Europe North .

En visjon for bærekraftig mobilitet
Michelin og partnerne reagerer proaktivt på samfunnets utfordringer når de fokuserer på helhetsløsninger som forener menneskers behov, med klimabevissthet i hvordan vi transporterer oss selv. Et av fordelene til Symbio er den nære relasjonen til Michelin og Faurecia, og deres ekspertise, noe som gjør det mulig å vokse dynamisk.

Symbio utvikler for tiden en fjerde generasjon av hydrogendrevne motorsystemer. I 2025 vil de, med sine 250 ansatte, ha kapasitet til å produsere over 20 000 hydrogendrevne motorsystemer årlig.

Suksess med originalutstyr
Innledende suksess er oppnådd med originalutstyret StackPack S som siden 2019 er standard i to hydrogenbiler fra Renault: Renault Kangoo Z.E Hydrogen og Master Z.E Hydrogen.

Symbio utstyrer også PSA-konsernets første hydrogendrevne kjøretøyflåte med sitt StackPack-system, og PSA vil introdusere hydrogendrevne kjøretøy for bedriftskunder i år. Symbio jobber tett med bilindustrien i flere prosjekter for å øke lanseringen av nye modeller med innovative og effektive hydrogendrevne energisystemer.

Hydrogendrevet i Le Mans
I juni 2020 annonserte Michelin, Faurecia og Symbio at de var blitt hovedsponsorer i MissionH24. Et stort prosjekt som tar sikte på å integrere hydrogendrevet teknologi i biler som konkurrerer i utholdenhetsløp, som Le Mans. Under utvikling er et høytytende brenselcellesystem for Le Mans Prototype (LMP). Den vil bli utstyrt med en hydrogenelektrisk drivlinje inkludert batteri, motor og girkasse av den sveitsiske produsenten GreenGT, og som teamet H24Racing skal kjøre med iblant annet Le Mans. I 2024 vil racerbilprototyper med ren hydrogendrift kunne konkurrere i sin egen klasse for første gang i utholdenhetsklassikeren.

Symbios StackPack-system
Under navnet Symbios StackPack® System produserer Symbio motorsystemer som matcher ulike kjøretøy sitt kapasitet- og energibehov. Under Symbio’s StackPack® systems er følgende system tilgjengelige:

• S-versjonen (7 - 40 kW) er egnet for lette nyttekjøretøy og varebiler
  • M-versjonen (40 - 80 kW) er også egnet for lette nyttekjøretøy, men med større kapasitet og kraftreserver, og passer for større varebiler eller SUVer.
  • L-versjonen (80 kW - 0.5 MW og multi-stack system) er egnet for mindre lastebiler og tyngre personbiler.

For flere nyheter og bilder, besøk www.news.michelin.com

Pressekontakt:
Maira Zöller, Kommunikasjonssjef Nord Europa

maira.zoeller@michelin.com

Om Michelin
Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 123 600 ansatte over hele verden og 71 produksjonsanlegg, som sammen produserte 170 millioner dekk i 2020. (www.michelin.com)

Sitater

Vi har jobbet med å utvikle hydrogenteknologi og motorsystemer i over 15 år. Vi samarbeider tett med Faurecia for å gjøre vårt felles datterselskap til en ledende leverandør, og har planer om å oppnå en markedsandel på 12 prosent og et årlig salg på 15 milliarder kroner innen 2030.
Peyman Sabet, VP Business Development, Michelin Europe North