To nye dekk til MICHELIN X® Multi™ Energy™-serien

• To etterlengtede dekk til regionaltrafikken
  • Mindre miljøpåvirkning og lavere driftskostnader
  • Lavere drivstofforbruk, redusert CO2-utslipp, lengre levetid og økt sikkerhet

MICHELIN X Multi EnergyMICHELIN X® Multi ™ Energy d-dekk for regional transport utvides nå med to nye dekk i dimensjonen 315 / 80R22.5, MICHELIN X® Multi ™ Energy ™ Z, forhjulsdekk og MICHELIN X® Multi ™ Energy ™ for drivhjulene. Den nye etterlengtede dimensjonen kommer som et tillegg til 315 / 70R22.5-dekket som allerede er på markedet.

MICHELIN X® Multi ™ Energy ™, lansert i 2018, er det første dekket for regional transport som gir deg bedre drivstoffeffektivitet, lavere forbruk og CO2-utslipp, samtidig som det gir lengre levetid og økt sikkerhet. De to siste egenskapene går på dekkets lave rullemotstand, som kan:

• Spare opp til 1,1 liter per 100 km sammenlignet med serien MICHELIN X® Multi™ (basert på VECTO-beregninger[1])
  • Ettersom drivstoffet er den nest største utgiften for transportfirmaer, kan MICHELIN X® Multi™ Energy™-dekket bidra til å senke bedriftens kostnader.
  • Reduser miljøavtrykket med opp til 2,840 kg CO2 per 100 kilometer[2].
  • MICHELIN X® Multi™ Energy™-dekket tilfredsstiller de kravene lastbilprodusenter som er dekket av VECTO-regelverket, stiller.

Serien har et omfattende utvalg av funksjoner, noe som er et resultat av kombinasjonen med de tre viktigste nyskapende patenterte teknologiene:

MICHELIN Infinicoil teknologi består av en opptil 400 meter lang stålvaier som går uavbrutt rundt hele dekket for å forbedre slitebanen, spare drivstoff, samt forlenge dekkets levetid.

MICHELIN Regenion teknologi bruker 3D-utskrift for å lage komplekse former når de lager mønstre som kan endres når dekket slites. De beholder volumet på slitebanen og evnen til å skjule vann, og dermed dens evne til å renne og gi godt grep gjennom hele dekkets levetid.

MICHELIN Powercoil teknologi betyr en ny generasjon stålkabel som er mer robust i dekkstrukturen, lettere, mer holdbar og bedre på å redusere rullemotstanden.

MICHELIN X Multi Energy Technologies

MICHELIN X® Multi™ Energy™ er designet for både mønsterskjæring og regummiering, og de er merket 3PMSF og M + S, et bevis på at de gir et veldig godt grep i all slags vær.

Klikk her for å se foto og filmer: https://contentcenter.michelin.com:443/portal/shared-board/ae469763-d3d3-4c0b-9e7e-b043283be4e0

[1] 1,1 l/100 km lavere forbruk for MICHELIN X® Multi™ Energy™ Z och D 315/70R22.5 sammenlignet med MICHELIN X® Multi™ Z og D 315/70R22.5; og 0,7 l/100 km lavere forbruk for MICHELIN X® Multi™ Energy™ Z og D 315/80R22.5 sammenlignet med MICHELIN X® Multi™ Z og D 315/80R22.5.

[2] 2,84 kg redusert utslipp av CO2/100 km for MICHELIN X® Multi™ Energy™ Z og D 315/70R22.5 sammenlignet med MICHELIN X® Multi™ Z og D 315/70R22.5; og 1,8 kg redusert utslipp av CO2/100 km for MICHELIN X® Multi™ Energy™ Z og D 315/80R22.5 sammenlignet med MICHELIN X® Multi™ Z og D 315/80R22.5. Sertifiserte verdier produsert fra VECTOs beregningsverktøy for å sammenligne drivstofforbruk og CO2-utslipp med en standard 4x2 traktor, og en treakslet semitrailer (korrigert for ST-effekten) i regional trafikk (50%) og lastebiltrafikk (50 %) med standard belastning.

VECTO (The Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) er utviklet av EU-kommisjonen sammen med JRC, IVT og TUV, for å øke forbrukernes bevissthet om CO2-utslipp fra de tunge lastebilene de har til hensikt å kjøpe, eller innføre minimumsstandarder for å redusere disse utslippene. For mer informasjon besøk:https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook

Pressekontakt:

Lotta Wrangle, Mobil: +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 114 000 ansatte over hele verden og 70 produksjonsanlegg i 17 land, som sammen produserte 190 millioner dekk 2017. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemme side www.michelin.com eller www.michelin.no.