Svenske Koenigsegg og Michelin satte verdensrekord

Report this content

PRESSEMELDING 4.april 2005 Svenske Koenigsegg og Michelin satte verdensrekord Svenske Koenigsegg CCR har satt verdensrekord i hastighet for produksjonbiler. Utstyrt med Michelins standarddekk Pilot Sport kom CCR opp i 388 kilometer i timen på en oval bane i Italia. Koenigsegg CCR er dermed notert i Guinness Rekordbok som verdens raskeste produksjonsbil. Svenska Koenigsegg CCR slo både McLarens uoffisielle verdensrekord fra Nardo Prototipo 1993 (372 km/t) og Formel 1-rekorden på 386,7 km/t som også ble satt av McLaren på en rett vegstrekning. Nardo Prototipo er derimot en oval bane, noe som gjør Koenigseggs og testfører Loris Bicocchis bedrift enda mer imponerende. For å kunne oppnå hastigheter opp mot 400 kilometer i timen med standarddekk kreves svært avansert teknologi. Michelins Pilot Sport er konstruert slik at dekkets form ikke påvirkes av sentrifugalkraften. Dermed kan det hele tiden ha størst mulig konktaktflate mot underlaget. Dekkets konstruksjon er også tilpasset for å beholde dekkets kjøreegenskaper ved høye temperaturer som oppstår ved ekstreme hastigheter. Pilot Sports lave rullemotstand er en medvirkende årsak til dette. Michelin Pilot Sport standardmonteres på flere modeller i samme segment som Koenigsegg ; Deriblant på Porsche Carrera GT, Mercedes-Benz SLR McLaren, Pagani Zonda og Bugatti EB 16/4 Veyron. Ved verdensrekorden ble det benyttet følgende dimensjoner av Michelins standarddekk: Foran: 255/35 ZR19 96Y Pilot Sport 2 TL. Bak: 335/30 ZR20 104Y Pilot Sport 2 TL. Sammenlignende resultater ved Nardo Prototipo: 1. Koenigsegg CCR 388 km/t 2. McLaren F1 372 km/t 3. Ferrari Enzo 355 km/t 4. Porsche Carrera GT 334 km/t 4. McLaren Mercedes SLR 334 km/t 5. Lamborghini Murciélago 330 km/t For mer informasjon Pressekontakt: Meri Simula, Corporate Communications, Michelin Nordic Telefon: +46 8 709 07 00. Mobil: +46 70 556 86 98. E-post: meri.simula@se.michelin.com Les mer om Koenigsegg på www.koenigsegg.com. Hver dag produserer Michelingruppen mer enn 830 000 dekk, 65 000 innerslanger, mer enn 4 millioner kilometer tråd, 95 000 hjul og 75 000 turistkart og guider. Michelingruppen er verdensledende i sin bransje med en omsetning i 2004 på 15,7 milliarder Euro. I 2003 hadde foretaket en markedsandel på 20,1% av verdensmarkedet. Michelin i Norden har cirka 320 medarbeidere i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Les mer om Michelingruppen på www.michelin.com og Michelin.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no