• Mini-rc.no/

Verdens minste radiostyrte biler inntar norge: se Beetlen og Ferrarien som kan kjøres på skrivebordet!

Report this content

VERDENS MINSTE RADIOSTYRTE BILER INNTAR NORGE: SE BEETLEN OG FERRARIEN SOM KAN KJøRES PÅ SKRIVEBORDET! De fleste har stiftet bekjentskap med en radiostyrt bil en eller annen gang i sitt liv. Spesielt i barne- og ungdomsårene stod en bil med fjernkontroll langt opp på ønskelista for mange unge. Nå er radiostyrte biler kommet ned i matchboxstørrelse og dermed er de blitt tilgjengelig for bruk både på kontoret og kjøkkenbordet! Mini-rc kalles de; mini som i liten og rc som i radiokontroll. Det startet selvfølgelig i Japan, der miniatyrisering av elektronikk har lange tradisjoner. For et par år siden kom de første lekene på markedet, og skapte enorm begeistring. Små radiostyrte biler, ikke mer enn 5 til 6 cm lange, ble revet ut av butikkhyllene. Ikke lenge senere ble de adoptert av amerikanere og engelskmenn. Og nå er bilene kommet til Norge. Det drives konkurranser med bilene, og det er populært å modifisere ytelse og utseende. "Jeg tror en av årsakene til at de er blitt så populære er friheten man har til å bruke de nær sagt hvor du vil, når du vil. Det er også et stort utvalg av modeller og ekstrautstyr". Det sier Trym K Bjerkan, en av ildsjelene bak dette i Norge, og ansvarlig for å gjøre det tilgjengelig for folk flest. Til daglig er Trym systemutvikler, men står også bak nettstedet Mini-rc.no der det foruten et visst utvalg av biler og utstyr også finnes et brukerforum og service. "Bil og fjernkontroll er så små at de lett får plass i lomma. Og bilene er lett å kjøre på skrivebordet. Vi kjenner folk som arrangerer konkurranser på møterommet på jobben!". Når det gjelder hva som er mest populært blant folk, sier Bjerkan at det gjerne er modeller med litt ekstra fart som er mest attraktivt. Samtidig velger folk gjerne modeller de har en spesiell forkjærlighet for, som den nye Beetle og den klassiske Mini Cooperen. "Cooperen treffer folk midt i hjertet, og er litt spesiell fordi den også har lys og gir. Giret gjør at du kan endre hastighet på bilene". I Norge antas det at det finnes rundt 6000 biler, og en stor del av disse er tatt inn av folk som har kjøpt det på reiser i utlandet. I tillegg har noen leketøysforretninger lagt ut enklere varianter for salg. Bjerkan har følgende oppfordring til alle som vurderer å anskaffe en mini-rc. "Jeg synes det er viktig at man husker at dette er finelektronikk, og at det må behandles deretter. Dette er ikke leketøy for de minste, og det tror jeg en del ikke er klar over. Støv, vann og hardhendt behandling er ikke å anbefale! Jeg anbefaler dette til deg som er 14 år og eldre". Skulle du trenge mer informasjon, reservedeler eller tips og triks er det kanskje verdt turen innom www.mini-rc.no? Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32246 Mini-rc.no importerer og markedsfører mini-rc biler i Norge. Det ble etablert i mars i år, og lansert under The Gathering på Hamar i påsken. Mini-rc.no har tre medarbeidere, og selger biler og utstyr til publikum via internett og utvalgte forhandlere. Målet er å skape langsiktig begeistring for mini-rc i Norge, gjennom tilgjengeliggjøring, opplæring og service. For mer informasjon, vennligst se www.mini-rc.no, eller kontakt Trym K Bjerkan, post@mini-rc.no, t. 92407350 (eller Luis Paulsen, materiell, pressehjelp, OnMove, tel 93039122 ) ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00760/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00760/bild.html Pictures