Saltvann mot pollenplager

Report this content

Saltvann mot pollenplager Våren står for døren - en ikke udelt glede for landets hundretusener av pollenallergikere. Noe så enkelt og naturlig som saltvann har imidlertid vist seg å være et nytt og effektivt våpen i kampen mot det plagsomme blomsterstøvet. Saltvannsløsning er verken et nytt eller ukjent produkt i apotekhyllene. Det nye er at å spraye nesen med saltvann har vist seg svært effektivt mot pollenplager. - Begynner du med saltvannsløsning allerede før pollensesongen er kommet i gang, kan man slippe tradisjonelle allergi- og hevelsesdempende sprayer, forteller Nils Gunnar Toremalm, professor ved Universitetssykehuset MAS i Malmø. Skyller bort pollen Nesen har den fantastiske egenskapen at den renser luften vi puster inn. For det er ikke bare frisk luft vi puster inn. Virus, bakterier og allergifremkallende partikler finner også veien gjennom nesen og fanges opp av det tregtflytende slimlaget som finnes øverst på neseslimhinnen vår. - Saltvannet løser opp slimet i nesen og skyller bort pollen som har festet seg. På denne måten hemmes utsondringen av histamin og den allergiske reaksjonen bremses opp eller uteblir helt, sier Toremalm. Ingen bivirkninger En stor pasientstudie viser at saltvannsløsning kan ha like god effekt som spray med antihistamin. En annen studie viser at pollenallergikere som sprayer nesen med saltvann daglig under pollensesongen har færre allergiske antistoffer i blodet sammenlignet med en kontrollgruppe. - Fordelen med saltvannsløsning er at det er et naturlig produkt med samme saltinnhold og PH-verdi som i kroppen for øvrig. Både barn og voksne kan derfor bruke det hver dag uten risiko for bivirkninger, avslutter professor Toremalm. Kontaktpersoner: Nils Gunnar Toremalm, professor emeritus, Universitetet MAS, +46 (0)46-211 48 72, +46 (0)70-671 90 91, +46 (0)73-074 70 44 Susanne Renström, markedsansvarlig Miwana AB, +46 (0)70-165 36, (0)70-578 65 90 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no