100% Norway inntar London igjen!

Report this content

Med mange nye navn, en flunkende ny stand-design av Fantastic Norway og en spennende designkonkurranse med prestisjetung jury, tar 100% Norway turen til London for åttende gang!

Utvelgelse av bedrifter

For 2011-utstillingen har det blitt gjort endringer i utvelgelsesprosessen for de kommersielle produktene der det nå er innført en deltakeravgift. ”Bakgrunnen for endringene er å gi produsentene bedre styring på hvilke produkter som skal representere dem og å sikre at kun produsenter som har konkrete planer for det britiske markedet deltar,” sier prosjektleder Merete Hildonen ved Norsk Industri. ”Vi tror at dette sikrer et bedre engasjement fra industrien.”

Bedriftene som vil stille i London er: Hødnebø / Luminator / Tonning / Nora of Norway / Wik & Walsøe /Figgjo

Bedriftene vil selv gjøre et valg av hvilke produkter de tar med til London og kan rådføre seg med utstillingens kuratorer Henrietta Thompson, editor at large i Wallpaper*, og kunsthistoriker Benedicte Sunde fra Norsk Designråd, samt utstillingens forretningskonsulent i London, Alice Breed, tidligere salgsdirektør i både 100% Design og Established & Sons. Thomas Aastad, prosjektleder ved ambassaden i London, ser frem til at 100% Norway i år vil presentere flere nye bedrifter for den kresne britiske designindustrien: ”Målet er å være en døråpner til det britiske markedet og samtidig bygge bevissthet om norsk design i Storbritannia og internasjonalt. Dette er ikke gjort over natta, men vi ser at utstillingen oppnår bedre og bedre resultater hvert år på bakgrunn av vår langsiktige satsning.” En av bedriftene som nå debuterer på 100% Norway i London er Hødnebø. "Dette blir første gang vi viser Spinnaker, en elegant stol med et tidløst design, for det britiske publikum,” sier CEO Thomas Christensen. ”Etter å ha deltatt på andre internasjonale messer er Storbritannia helt klart et spennende marked for oss og 100% Norway gir oss en flott mulighet til å presentere Spinnaker konseptet. Utstillingen har gjennom de siste årene høstet stor oppmerksomhet i internasjonal designpresse, noe som vil hjelpe oss i å nå ut til britene.”

Nye norske designnavn

Utvelgelsen av prototyper fra designere er den samme som ved tidligere år og har blitt gjort av kuratorene etter flere måneders research og en todagers intervjurunde i Oslo.

Følgende designere har blitt valgt ut: Caroline Olsson / Vibeke Skar & Ida Noemi Vidal / Hallgeir Homstvedt / Petter Skogstad (bla. i samarbeid med Anderssen & Voll) / Magnus Pettersen / Gridy / Martin Solem

Om utvelgelsen sier Thompson: ”Jeg ble imponert over kvaliteten på de arbeidene vi så under utvelgelsesprosessen og syns det bare blir bedre fra år til år. Vi vil denne gang vise prototyper fra noen virkelig dyktige designere, inkludert flere 100% Norway-debutanter, som alle fortjener stor oppmerksomhet fra den internasjonale designindustrien.” Sunde trekker frem at kvaliteten og mangfoldet må ses i sammenheng med at høyskolene har satset på designfaget og at de med økende grad rekrutterer nye talenter hvor kvinneandelen er stigende. ”Dette er noe vi vil følge spent med på i årene som kommer,” sier hun. ”En annen tendens blant prototypene er ekspressiv fargebruk og kombinering av uventede materialer, vi ser på dette som et tegn på en vilje til eksperimentering som er svært positivt.” Thompson legger til at: ”Vi ser i år noen helt spesielle trender der designerne fokuserer på utsøkt håndverk med stor vekt på detaljer. Naturen som inspirasjonskilde synes også å ha tatt en ny vri da flere av årets prototyper beveger seg inn på ’biomimetikk’, altså at de tar sin inspirasjon fra dyreriket. Jeg ser spesielt frem til å se hvordan dette vil bli tatt imot blant de kjæledyr-elskende britene!”

Av designerne som stiller på 100% Norway for første gang er Vibeke Skar: ”100% Norway i London er en unik sjanse til å bli kjent med det engelske næringslivet og knytte til seg kontakter. Det er utrolig nyttig å få råd og støtte fra et proft team slik at du får markedsført produktet ditt best mulig. I tillegg blir man bedre kjent med andre norske designere og produsenter som deltar."

Ny stand-design fra Fantastic Norway

De siste to års utstillingsramme, den populære fiskehjellstrukturen designet av StokkeAustad, har nå gått inn i en velfortjent pensjonisttilværelse og vil bli satt opp i Nord Norge som en permanent installasjon for Træna-festivalen. Til London i september derimot vil 100% Norway få en helt ny ramme designet av et av Norges mest spennende arkitektkontorer, Fantastic Norway. Håkon Matre Aasarød fra Fantastic Norway mener 100% Norway er en utstilling som retter blikket fremover. ”Vi ønsker at utstillingsdesignet ikke skal være tilbakeskuende og nasjonalromantisk, men at den skaper undring og engasjement gjennom teknologi og moderne materialer,” sier han. ”Vi er opptatt av at Norge ikke bare må profileres som et naturskjønt og ’primitivt’ land, men snarere et høyteknologisk og moderne samfunn. Kystkulturen har til alle tider hatt evnen til å ta opp i seg nye impulser, og har vært tilpasningsdyktig når tidene har forandret seg. Derfor har nordmenn egentlig alltid vært moderne. I dag er vi en nasjon med spisskompetanse på høyteknologi og kunnskap, men vi liker helst å profilere oss som enkle naturmennesker. Det ønsker vi å gjøre noe med.”

Designkonkurranse med prestisjetung jury

For første gang arrangerer 100% Norway en designkonkurranse for å oppfordre produsenter til å slå seg sammen med designere for å jobbe med nye prototyper. Målet er å bygge nye broer mellom norske designere og bedrifter, bidra til kommersiell verdiskaping for bedrifter og designere, og videre posisjonere Norge som en innovativ og nyskapende designnasjon.

I mai vil en jury bestående av følgende personer (i alfabetisk rekkefølge) møtes i London for å avgjøre hvem vinneren er: Benedicte Sunde, kurator, 100% Norway & Norsk Designråd / Cecilie Jørgensen, redaksjonssjef, Elle Decoration Norge / Henrietta Thompson, kurator, 100% Norway, & editor at large, Wallpaper* / Dr Jana Scholze, kurator for moderne møbel- og produktdesign, Victoria & Albert Museum / Kristine Landmark, styremedlem og tidligere administrerende direktør i Stokke / Marcus Fairs, redaktør, Dezeen / Theo Williams, creative director, Habitat

Den vinnende designeren vil få en pengepremie, mens produsenten vil bli gitt en sone på standen for å presentere den vinnende prototype samt andre produkter fra sin portefølje. Produsenten vil også motta en pengepremie til å videreutvikle prototypen med sikte på til slutt å ta den med i sin produksjonslinje.

Last ned illustrasjonsbilde ( Foto: Marianne Wie ): http://www5.nho.no/download/100p-norway.jpg

Logo 100% Norway; http://www5.nho.no/download/logo100.jpg

100% Norway 2011 - Fakta

-- 100% Norway er arrangert av ambassaden i London, Utenriksdepartementet, Norsk Designråd, Norsk Industri og Innovasjon Norge.

-- Utstillingen finner sted på designmessen 100% Design under London Design Festival fra 22. – 25. september 2011. Messen besøkes av rundt 24,000 mennesker.

-- Dette er åttende gang 100% Norway finner sted i London og utstillingen har gjennom årene hjulpet å lansere flere norske designere og bedrifter både internasjonalt og i Norge. Utstillingen i 2010 oppnådde internasjonal pressedekning verd rundt 10 millioner kroner.

-- Informasjon og pressebilder av årets produkter og prototyper vil være klare i løpet av våren. For mer info: www.norway.org.uk/100percent

For mer informasjon, kontakt prosjektleder Merete Hildonen, Norsk Industri møbel+interiør;

merete.hildonen@mobelradet.no / +4795941666

Tags: