Stockholm Furniture Fair 2011 Norsk design i Stockholm

Report this content

Det spores en økende optimisme blant norske møbelprodusenter som igjen søker til den internasjonale møbelmessen i Stockhholm, som åpner i kommende uke. Våre nordiske naboland er viktige eksportmarkeder for norske møbelbedrifter og messen er et viktig torg for fremvisning av møbelmote og designnyheter.

Messen i Stockholm har utviklet seg til den viktigste for visning av skandinavisk møbeldesign. Her samles de viktigste møbelbedriftene i Sveige, Danmark, Norge og Finland hvert år og tiltrekker seg møbelhandlere, interiørarkitekter, innkjøpere fra det internasjonale markedet. Presse fra store deler av Europa er også til stede for å rapportere om utviklingen av skandinavisk design. Fortsatt er møbeldesign fra våre deler av verden regnet som en viktig kategori, selv etter den såkalte gullalderen da Scandinavian Design fant veien til verdensmarkedet for alvor.

For oversikt over de norske utstillerne;

last ned kontaktliste:  http://www5.nho.no/download/norske-utstillere-2011.doc

eller kart: http://www5.nho.no/download/kart-norske.xps

Blant utstillerne finner vi:

L.K.Hjelle

Mono-sofa med plass til tre

Den lille møbelbedriften L.K. Hjelle i Sykkylven er blant de norske utstillerne som omfattes med stor interesse fra presse og konkurrenter etter en lang periode der de har lansert en rekke designnyheter som umiddelbart har funnet veien til klassikerstatus. Hjelle har samarbeidet med Norway Says i 10 års livsløp og fortsetter nå samarbeidet med to av designerne fra gruppen Torbjørn Anderssen og Espen Voll. Årets nyheter er hvilestolen EVA og ikke minst sofa og stolmodellen MONO

For bilder av nyhetene fra L.K. Hjelle – last ned høyoppløste bilder:

Fora Form

Klassisk og fleksibelt for møteplassen

Messen i Stockholm er en viktig møteplass også for leverandører av møbler og interiørprodukter til offentlige bygg og kontormiljøer. Ørstabedriften Fora Form er kjent for moderne design og møbler til møteplasser i kontormiljøene, enten det gjelder de uformelle eller de mer formelle møterommene. Årets viktigste nyheter omfatter videreutviklingen av klassikeren City, som Fora Form relanserte for noen år siden. Stolen fra 1954 har nå fått et skall av plast, noe som gir nye bruksområder til et klassisk design. Øivind Iversen er designeren bar City. Danske Komplot Design har lenge samarbeidet med Fora Form. Siste produkt fra deres tegnebrett er Colonade – et fleksibelt og elegant bordsystem som vises internasjonalt i Stockholm for første gang.

For bilder av Fora Forms nyheter – last ned høyoppløst:

Brunstad

Luftig fra Brunstad

Brunstad er en av de norske møbelbedriftene som har hatt god fremgang i det svenske markedet i de senere årene. Bedriften har samarbeidet med designerne Arild Alnes og Helge Taraldsen i mange år. Årets nyheter er nye sofamodeller fra de to; Arild Alnes har tegnet modellen Air, en lett og visuelt luftig modell, som gir assosiasjoner til bedriftens stolslager Delta. Helge Taraldsen har signert modellen Siluett, en mer formfull modell med en klar og sterk – ja nettopp; Siluett.

For bilder og pressemeldinger om Brunstads nyheter – last ned;

Hjellegjerde

Dansk design også i år

Hjellegjerde har funnet veien tilbake til Stockholmsmessen i samarbeid med sine nye eiere; Interstil. Hjellegjerde er kjent for sin svær brede kolleksjon av stolmodeller, samt sofamodeller i moderne og klassisk design. Årets nyheter er dansk, slik den var fjor med Tobias Jacobsens design amilia. Oyster Chair er en særlig formsterk og distinkt design som Hjellegjerde har fra designerne Lund&Paarmann.

Last ned bilder og pressemelding;

Stordal Møbler:

Komfort fra Stordal.

Sandnes heter årets nyhet fra Stordal Møbler. Bedriften har hatt stor fremgang i viktige deler av det europeiske møbelmarkedet  de senere årene med sine hvilestoler og sofamodeller. Særlig har deres omfattende stolkolleksjon vakt oppsikt – og høstet designpriser. Årets nykommer er designet i samarbeid mellom Stordals eget designteam og Inventas. Med god tyngde og litt undersetsig form er dette en stol for lange opphold i selskap med en roman eller kanskje en langfilm. Myk stopning og behagelige hus eller tekstil skulle gjøre oppholdet til en fornøyelig stund

Bilder;

HÅG

Kontorstoler for bevegelse

Kontorstolprodusenten HÅG er del av den større Scandinavian Business Seating og produserer sine prisbelønte og bredt eksporterte kontorstoler på Røros. Bedriften har samarbeidet med designeren Peter Opsvik i en årrekke, og det er også han som står bak årets nyhet. Capisco Puls har et sterkt slektskap til klassikeren Capisco, som fortsatt er en av bestselgerne i kolleksjonen. Puls har den samme karakteristiske formen og er basert på den samme filosofien; bevegelse og variasjon i sitteposisjonen – rytterens posisjon. Men, den er først og fremst fremstilt i nye materialer som gir den et lettere uttrykk og nye bruksmuligheter. Ser vi en kommende slager i hjemmekontoret eller i kontorfellesskapet?

Last ned bilder av Capisco Puls her;

Variér Furniture

Variasjon for laaaange middager

Mange av Variers modeller er særlig kjent for sin bevegelighet, eller mulighet for foranderlige sittestillinger. Så også med årets nyhet spisestuesolen Invite. Igjen er det Olav Eldøy som står for designet. En svært komfortabel stol er det blitt. Godt stoppet og med en omsluttende form og vippemuligheter skulle den kunne være som skapt for lange middager eller møter.

Last ned bilder og pressemelding;

KHIB

Kunsthyskolene i Oslo (KHIO) og i Bergen (KHIB) har lang tradisjon for å vise ung norsk design gjennom sine stdentutstillinger i messens Green House-avdeling. Så også i år.

Last ned bilder og pressemeldinger;

Kunsthøyskolen i Bergen: http://www5.nho.no/download/Kunsthoyskolen-i-bergen.doc

Kunsthøyskolen i Oslo: http://www5.nho.no/download/KHIO-pressemelding.doc

Bilder KHIO: www.point-of-view.no

Northern Lighting

Lys- og lampedesign med humor

Lampebedriften Northern Lighting har på kort tid fått et sterkt varemerke innen sin bransje. Med en blanding av klassisk design og et oppsiktsvekkende moderne formspråk har produktene funnet plass i mange markeder.

Finn deres invitasjon her;

Cathrine Kullberg Lighting

Med norsk natur i designet

Catrine Kullbergs lamper med motive og materialer fra dype norske skoger har funnet veien inn i designforretninger og moderne interiører langt utover det smale nisjemarkedet. Lampene er lett gjenkjennelige med sin rause sylinderform og skjøre materialer med motivene preget langs sirkelen.

Finn pressemeldinger fra Cathrine Kullberg her;

NorwayNow

Norsk design på utstilling

Stefan Nilson og Trendgruppen har i samarbeid med Norges Ambassade og Innovation Norge samlet norsk design til utstilling I sentrale Stockholm.

Finn invitasjon til NorwayNow her:

knut.skoe@mobelradet.no

Tags: