Mogul første nordiske IT-konsulentselskap i global standardiseringsorganisasjon

Mogul første nordiske IT-konsulentselskap i global standardiseringsorganisasjon Mogul blir det første nordiske IT-konsulentselskapet som går med i den nye verdensomfattende standardiseringsorganisasjonen Web Services Interoperability Organization, WS-I. I organisasjonen deltar blant annet Microsoft og IBM, som vil fremme felles standarder for Web Services. Med Web Services kan man enkelt gi informasjon til andre programmer og internett-løsninger. Blant andre velkjente selskap i WS-I- organisasjonen, som nå skal formulere standarder for hvordan dette skal skje, finner man BEA Systems, Hewlett-Packard og Oracle. Mogul Technology har allerede opparbeidet seg god kompetanse på bruk av web-tjenester gjennom prosjekter hos flere store kunder innen handel, industri og finans. Erfaringene så langt viser at de nye standardene fortsatt er på prøvestadiet, men har lovende muligheter. - WS-I-organisasjonen vil arbeide for at Webtjenester skal bli et godt alternativ for å knytte sammen IT-systemene i store bedrifter på en enkel og rimelig måte, sier Jon Øyvind Eriksen, administrerende direktør i Mogul Technology. Mogul vil også ta en aktiv rolle for å spre kompetanse om Webtjenester til andre norske IT-miljøer og konsulentselskap. I mars tilbyr Mogul et avansert kurs for IT-utviklere, som gjør at flere bedrifter kan ta den nye teknologien raskt ibruk. - Webtjenestekonseptet kommer til å medføre store besparelser for virksomheter ved at de kan redusere sine utviklingskostnader, og det vil derfor få stor innvirkning på hvordan fremtidens IT-systemer lages. Derfor har internasjonale analyseselskaper anbefalt bedrifter å begynne med pilotprosjekter umiddelbart for å få erfaringer på området, fortsetter Eriksen. Ved å bli med i WS-I.organisasjonen, vil Mogul være godt rustet for fremtiden, og vil få tilgang til implementeringskunnskap som kan brukes i ulike kundeprosjekter. Mogul vil også få tilgang på erfaringer fra hele verden om hvilke deler av Webtjenesteteknologien som det er viktig å satse på. For mer informasjon vennligst kontakt: Jon Øyvind Eriksen, adm.dir. i Mogul Technology AS, telefon: 24 11 43 00, mobil: 930 60 417, E-post: jon.eriksen@mogul.com Om Mogul Mogul Technology er det norske datterselskapet i Mogul.com Group AB (publ.) hjelper foretak å identifisere, utvikle og implementere nye forretningsmuligheter basert på internetrelatert teknologi, design og kommunikasjon, der hver enkelt løsning skal tilføre kundene verdi. Blant oppdragsgiverne finner man foretak som Alcro, Alecta, , Dun & Bradstreet, Eniro, Gjensidige NOR, Skandia, SkandiaBanken, SpareBank 1, Toyota och finska regeringen. Konsernet, med datterselskapene Mogul Technology AS, Mogul Technology Center AB, Mogul Services AB, Mogul Finland Oy och Optosof Ltd har idag kontor i Sverige, Norge, England og Finnland. I år 2001 omsatte koncernen 262 millioner SEK. Selskapet er notert på Stockholmsbørsens O-liste. Se også www.mogul.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01040/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT01040/bit0002.pdf