MSC Cruises' Cruisebarometer 2011: Nordmenn vil erstatte klassisk vinterferie med cruise

MSC Cruises' nye Cruisebarometer viser at 64 prosent av reiseinteresserte nordmenn kan tenke seg et cruise som alternativ til en skiferie eller en charterreise på vinteren. Nye tall fra European Cruise Council bekrefter trenden fra MSC Cruises' Cruisebarometer: det finnes et stort potensial for cruiseferier på det norske markedet med Middelhavet som en fortsatt voksende destinasjon.

MSC Cruises' Cruisebarometer* er en årlig undersøkelse som utføres på oppdrag fra MSC Cruises blant reiseinteresserte i Sverige, Norge og Danmark. I undersøkelsen som ble gjennomført våren 2011, oppgir 58 prosent av nordmennene at de overveier et cruise i Middelhavet eller Karibia når de planlegger ferien. Blant de som har barn, kan hele 52 prosent tenke seg å reise på cruise sammen med barn eller barnebarn. Ifølge svarpersonene skyldes den økende interessen for cruise i stor grad anbefalinger fra kjente, samt at reiseformen er tiltalende.

For over halvparten av alle som ble spurt, er Karibia drømmedestinasjonen for et cruise, fulgt av Middelhavet. Undersøkelsen viser også at mange assosierer et cruise med avkobling og hvile og at det finnes mye å gjøre om bord for alle aldersgrupper. 54 prosent av de spurte nordmennene synes også at et cruise er en bra reiseform for å feire merkedager med hele familien, og 64 prosent kan tenke seg et cruise som alternativ til en skiferie eller en charterreise på vinteren.

– Cruise er en utmerket ferieform. Å få se mange ulike steder under bekvemme reiseformer i kombinasjon med en rekke aktiviteter om bord for alle aldrer, alt fra spa-behandlinger til sportsanlegg og barneaktiviteter, gjør cruise til en perfekt ferieform for hele familien, sier Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises.

Interessen for cruise har økt kraftig de siste årene, men selv om nordmennene er mer erfarne når det gjelder cruise enn det man er i de øvrige skandinaviske landene, er markedet fremdeles langt fra mettet. Nye tall fra European Cruise Council (ECC) viser at cruisefrekvensen, det vil si hvor mange som har vært på cruiseferie i forhold til antall innbyggere, ligger på 13 personer per 1 000 innbyggere i Norge. Det kan sammenlignes med frekvensen i England som ligger på 24 per 1 000 innbyggere. Rapporten viser også at Middelhavet som cruisedestinasjon fortsatt vokser sterkt blant nordmennene.

– De nyeste tallene fra ECC viser at det fortsatt finnes et stort potensial for cruise på det norske markedet, sier Claes Tamm. Det er også hyggelig å se at Middelhavet fortsatt har en sterk vekst som cruisedestinasjon ettersom det er der MSC Cruises har sitt største tilbud, ikke minst om sommeren da interessen for Middelhavscruise er størst, kommenterer Claes Tamm.

*Kilde: webundersøkelse av reisevaner i Skandinavia utført av Netigate i mars 2011 på oppdrag fra MSC Cruises

Last ned høyoppløste cruisebilder på www.mscpressarea.com

For mer informasjon, kontakt Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises

Tlf.: +46 86 67 21 20 eller +46 707 90 00 69, E-post: claes.tamm@msccruises.se