MSC Cruises går mot strømmen – vokser og investerer tre milliarder

MSC Cruises går mot strømmen og vokser med 29 prosent i Norge. Samtidig viser fersk bransjestatistikk* at det norske cruisemarkedet som helhet falt med 22 prosent i fjor. Nå ruster selskapet seg for videre vekst og investerer tre milliarder i en ny generasjon skip.

-       Cruisenæringen har fremdeles et enormt vekstpotensiale, og stadig flere reisende får øynene opp for og velger cruise, sier Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises.

Norge er Europas mest cruiselystne land. I forhold til antall innbyggere topper Norge listen over antall cruisereisende i fjor. Selv om det totale antallet cruisepassasjerer gikk noe tilbake i Norge i 2013, har det skandinaviske cruisemarkedet vokst med gjennomsnittlig 21 prosent i løpet av de siste fem årene.

-       Cruisemarkedet har gått fra å være en nisje til å bli en seriøs utfordrer til fremfor alt charterturer, sier Claes Tamm.

Den økte interessen bekreftes også av MSC Cruises' spørreundersøkelse** der 86 prosent sier at de kunne tenke seg å bestille et cruise. En gunstig pris, avbrekk fra hverdagen og god mat og drikke er det som lokker mest. Karibien er drømmedestinasjonen, men samtidig viser bransjedata at to av tre nordmenn i praksis velger å cruise i Nord- og Vest-Europa.

For MSC Cruises var 2013 et svært fremgangsrikt år med en økning i antall reisende betydelig over gjennomsnittet for markedet som helhet. Totalt reiste 25 prosent flere med MSC Cruises i Skandinavia, samtidig som det totale cruisemarkedet for alle rederiene samlet gikk tilbake med 11 prosent i de tre landene.
- Vi går mot strømmen og styrker nå posisjonen ytterligere ved å bestille to eksemplarer av en ny generasjon cruiseskip, sier Claes Tamm.

De nye skipene er betydelig større enn MSC Cruises' øvrige skip. De blir 315 meter lange og 43 meter brede med 2250 lugarer og plass til 5700 passasjerer, noe som gjør dem til verdens nest største cruiseskip. For MSC Cruises betyr det en kapasitetsøkning på 31 prosent og en helt ny skipsklasse i flåten, som i dag består av tolv skip.

For mer informasjon, kontakt:
Emma Reigans, PR-ansvarlig MSC Cruises Norden: +46 851 000 516, +46 704 910 228, emma.reigans@msccruises.se

Pressebilder:

* CLIA Europe statistics 2013

** Undersøkelsen ble gjennomført av Fürst Scandinavia i januar 2014. Totalt deltok litt over 1600 personer, deriblant 539 nordmenn.

MSC Cruises er et av Europas største cruiserederier, markedsledende i Middelhavet, Sør-Afrika og Brasil. MSC Cruises har en av de mest moderne flåtene i verden med de tolv skipene MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia og MSC Lirica som seiler i Middelhavet, Karibia, Nord-Europa, Atlanterhavet, Sør- og Nord-Amerika, Sør-Afrika og De forente arabiske emirater. MSC Cruises er miljøsertifisert i henhold til ISO 1400 og er det eneste rederiet som er blitt tildelt 7 Golden Pearls fra Bureau Veritas for høy standard innenfor miljø, helse og sikkerhet. MSC Cruises er også sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO 2200 for kvalitet og sikkerhet i forbindelse med håndtering av matvarer. Rederiet har siden 2009 samarbeidet med UNICEF i et felles prosjekt som har til formål å gi utsatte barn i Brasil en utdannelse av høy kvalitet. Samarbeidet ble fornyet 2014 i et prosjekt som støtter UNICEFS innsatser mot sult og underernæring hos barn i utviklingsland og i ulike nødssituasjoner. MSC Cruises inngår i samme konsern som MSC Cargo, et av verdens største selskaper for containerfrakt. I Norden selges cruisene direkte og via forhandlere. Eiere er den italienske familien Aponte. Besøk www.msccruises.no

Tags: