Vinner kåret i konkurransen om ny utearena på Akershus festning

Report this content

I dag ble det offentliggjort at Askim / Lantto Arkitekter i samarbeid med Schønherr Landskap er kåret som vinner av konkurransen om ny utearena ved Karpedammen på Akershus festning. Det er Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur (Stiftelsen) som i samarbeid med Forsvarsbygg Utvikling, Nasjonale Festningsverk og Forsvarets Musikk som står bak konkurransen.

Etter årets sesong ved Karpedammen, med konserter med blant andre Diana Krall og Jan Garbarek, er behovet for en ny og hensiktsmessig utearena tydelig, og konkurransen bringer en ny løsning mange skritt videre. Den samlede kostnadsrammen for prosjektet er 6 mill NOK. Foreløpig har Sparebankstiftelsen DnBNOR gitt tilskudd på 3 mill NOK og Forsvarsdepartmentet og 1 mill NOK.
Fem arkitektkontorer var invitert til å delta i konkurransen:

• Dronninga landskap og Prindsen arkitektkontor
• Arne Eggen Arkitekter AS, landsskapsarkitekt Bjarne Aasen og ygningsingeniør Florian Kosche
• Reiulf Ramstad Arkitekter
• Arkitektkontoret 4B med akustisk rådgiver Brekke & Strand
• Askim / Lantto Arkitekter i samarbeid med Schønherr Landskab, øvrige konsulenter Dr. tech. Kristoffer Apeland AS og Kulturteknikk.

Utvalget er fornøyd med de innleverte forslagene og gjennomføringen av konkurransen. I evalueringen ble det lagt avgjørende vekt på å velge en god konseptuell ide med bearbeidelsesmulighet som ivaretok stedets kvaliteter, antikvariske hensyn og som reflekterer prosjektets økonomiske rammer. Evalueringsutvalget var enstemmige i at motto “1-2-3” utarbeidet av Askim / Lantto Arkitekter i samarbeid med Schønherr Landskap var det beste forslaget i henhold til evalueringskriteriene.

I sin rapport framhever Evalueringsutvalget at vinnerforslagets konseptide er direkte utledet av den historiske sammenhengen og viser en utearena som kan fungere godt gjennom hele året. Forslaget vekker begeistring gjennom et rikholdig og godt illustrert materiale. Løsningen forutsettes bearbeidet i dialog med antikvarisk myndighet. Evalueringsutvalet anbefaler videre at Askim / Lantto Arkitekter engasjeres til videre prosjektering med sikte på realisering av ny utearena på Akershus Festning. Aktørene på Akershus Festning regner med at en ny utearena vil være klar våren 2010.

Evalueringsutvalget har bestått av:
. Mari Hjelmtveit, daglig leder i Stiftelsen
- Knut Ridderhus, sivilarkitekt / seniorarkitekt i Nasjonale festningsverk - Thor Krogh, sivilarkitekt / prosjektleder i Forsvarsbygg - Arnstein Lund, Forsvarets musikk
- Serge von Arx, arkitekt og scenograf
- Grete Jarmund, rådgivende arkitekt MNAL.

Askim / Lantto Arkitekter står bak mange kulturrelaterte prosjekter, blant andre Litteraturhuset i Oslo, Vitenfabrikken i Sandnes og Besøkssenter, Borgund Stavkirke. Kontoret har mottatt flere utmerkelser for sine arbeider. www.askim-lantto.no

Schønherr Landskab er et av Danmarks mest anerkjente landskapsarkitektkontorer med en lang rekke prosjekter på sin merittliste. I 2004 etablerte kontoret seg i Norge og har innledet samarbeid med norske arkitekter. www.schonherr.dk

KONTAKTER:
Stiftelsen Akershus festning for Kunst og Kultur v/ Mari Hjelmtveit – tel 902 61 823 /
mail sakk.mh@online.no

Askim / Lantto Arkitekter v/ Niels Marius Askim, tel 992 73 020 /