Kong Harald overrekker Nasjonalforeningens Hjertepris

Nasjonalforeningens Hjertepris deles ut i forbindelse med åpningen av Hjerteaksjonen 2005. H.M. Kong Harald V er til stede i Universitetets Aula for å overrekke Hjerteprisen. Prisen er en anerkjennelse og belønning som gis på grunnlag av betydelige resultater innen hjerte- og karforskningen i Norge.

I 2005 markeres også 50-årsjubileet for Nasjonalforeningens hjerteforskning. Siden 1955 har organisasjonen samlet inn over 1,5 milliarder kroner til hjerte- og karforskningen. Nasjonalforeningen for folkehelsen er i dag den største bidragsyteren til den frie hjerteforskningen i Norge. Forskningen er basert utelukkende på innsamlede midler, uten offentlig støtte. For 2005 deler Nasjonalforeningen for folkehelsen ut 17 millioner kroner til denne livsviktige forskningen. Forskningsmidlene som samles inn i Hjerteaksjonen kommer fra bidrag, innsamlinger og salg av STRAX lodd i Nasjonalforeningens helselag, som organiserer 60 000 medlemmer over hele landet. Sted: Universitetets Aula, Oslo Tid: Tirsdag 1. februar 2005, kl. 13.00 – 14.00 Programmet består blant annet av et foredrag med temaet ”50 år for hjertet – fra idéer til resultater”, i anledning 50-årsjubileet for hjertesaken i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Professor Per Lund Johansen holder foredraget. Det blir også appell ved helse- og omsorgsminister Ansgar Gabrielsen og kunstneriske innslag ved Arve Tellefsen og Håvard Gimse. Nasjonalforeningens Hjertepris består av et beløp på 100.000 kroner, et diplom og et kunstverk formet av Lise Amundsen.